SSB A1 14
Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag litt A1 nr 14
© Bruse LF Persson
data för rälsfordon 14 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | |
Tillverkare: | ASEA, UEG 1901 |
Färg: | |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: | Stockholms Spårvägsmuseum |
Placering: | Stockholms Spårvägsmuseum |
Museum år: | 1927 |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen A1 | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | |
Bolag: | Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag (SSB) |
Stad: | Stockholm |
Littera: | A1 |
Vagnsnummer: | 1-21 |
Ursprungligt antal: | 21 |
Tillverkare: | ASEA, UEG 1900-1904 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 7100 |
Bredd (mm): | 2180 |
Höjd (mm): | 3200 |
Vikt (kg): | 10300 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 1750 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 830 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 18 sittande + 23 stående = 41 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: | senare SS A4 171-191 |
Rälsfordonets historia:
Senare SS A4 nr 184.
Vagnen är byggd 1901 av ASEA med elektrisk utrustning från UEG, Berlin. Den är av Stockholms första motorvagnstyp som levererades till södra spårvägsbolaget i tjugoen exemplar 1901 - 1904. Efter 1918 gick den i SS-trafik med typbeteckningen A4 och nr 184. År 1923 återställdes den till museivagn i originalutförande och målning. Den rullade senast på Stockholms gator, dragen av en nyare museivagn, den 2 september 1967, d.v.s. dagen före högertrafikomläggningen och den därav föranledda nedläggningen av spårvägstrafiken i Stockholms innerstad. Som en avskedshyllning till spårvagnen satte SS in de flesta museivagnarna till nolltaxa mellan Eriksbergsplan/Norrmalmstorg och Bellmansro.
Den 10 mars 2004 flyttades vagnen till Spårvägsmuseet då Tekniska museet stängde sin elkraftsavdelning.
Vagntypens historia:
Leverantörer: nr 1-17 ASEA, UEG 1901; nr 18-21 ASEA 1904.
Levererades med öppna plattformar, men inglasades 1910-1915.
Sveriges första elektriska spårvagnar! Senare SS A4 171-191. SSB A1 nr 14 var uppställd i Elkraftsmuseet på Tekniska Museet till 2004, då den flyttades till Spårvägsmuseet. SSB A1 nr 11 finns bevarad i Malmköping som paketmotorvagn nr 1253, Sveriges idag äldsta bevarade och fungerande elektriska spårvagn.