SSB A1 14
Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag baureihe A1 nr 14
© Bruse LF Persson
data für schienenfahrzeuge 14 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | |
Hersteller: | ASEA, UEG 1901 |
Farbe: | |
Letzte revision: | |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
Stockholms Spårvägsmuseum ![]() |
Standort: | Stockholms Spårvägsmuseum ![]() |
Museumsjahr: | 1927 |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe A1 | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | |
Firma: | Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag (SSB) |
Stadt: | Stockholm |
Baureihe: | A1 |
Wagennummer: | 1-21 |
Ursprungliche anzahl: | 21 |
Hersteller: | ASEA, UEG 1900-1904 |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 7100 |
Breite (mm): | 2180 |
Höhe (mm): | 3200 |
Gewicht (kg): | 10300 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | 1750 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 830 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | |
Anzahl fahrgäste: | 18 sitzplätze + 23 stehplätze = 41 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: | senare SS A4 171-191 |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Senare SS A4 nr 184.
Vagnen är byggd 1901 av ASEA med elektrisk utrustning från UEG, Berlin. Den är av Stockholms första motorvagnstyp som levererades till södra spårvägsbolaget i tjugoen exemplar 1901 - 1904. Efter 1918 gick den i SS-trafik med typbeteckningen A4 och nr 184. År 1923 återställdes den till museivagn i originalutförande och målning. Den rullade senast på Stockholms gator, dragen av en nyare museivagn, den 2 september 1967, d.v.s. dagen före högertrafikomläggningen och den därav föranledda nedläggningen av spårvägstrafiken i Stockholms innerstad. Som en avskedshyllning till spårvagnen satte SS in de flesta museivagnarna till nolltaxa mellan Eriksbergsplan/Norrmalmstorg och Bellmansro.
Den 10 mars 2004 flyttades vagnen till Spårvägsmuseet då Tekniska museet stängde sin elkraftsavdelning.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Leverantörer: nr 1-17 ASEA, UEG 1901; nr 18-21 ASEA 1904.
Levererades med öppna plattformar, men inglasades 1910-1915.
Sveriges första elektriska spårvagnar! Senare SS A4 171-191. SSB A1 nr 14 var uppställd i Elkraftsmuseet på Tekniska Museet till 2004, då den flyttades till Spårvägsmuseet. SSB A1 nr 11 finns bevarad i Malmköping som paketmotorvagn nr 1253, Sveriges idag äldsta bevarade och fungerande elektriska spårvagn.