SSB A1 14

Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag class A1 no 14

A1 14
© Bruse LF Persson

data for rail vehicle 14
Vehicle:  motor car 
Class:   
Manufacturer:  ASEA, UEG 1901 
Colour:   
Last renevation:   
Rebuilt:   
Owner: Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Housed:  Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Museum year:  1927 
Deposited with the:  
 
 
data for the class A1
Vehicle:  motor car 
Class:   
Company:  Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag (SSB) 
Town:  Stockholm 
Class:  A1 
Car number:  1-21 
Built number:  21 
Manufacturer:  ASEA, UEG 1900-1904 
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  7100 
Width (mm):  2180 
Height (mm):  3200 
Weight (kg):  10300 
Axel arrangement:  Bo 
Wheelbase (mm):  1750 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  830 
Wheel tread width (mm):
Type of motor:
Motor power (kW):   
Type of controller:
Type of coupling:
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement:
Number of passengers:  18 seating + 23 standing = 41 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:  senare SS A4 171-191 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Senare SS A4 nr 184.

Vagnen är byggd 1901 av ASEA med elektrisk utrustning från UEG, Berlin. Den är av Stockholms första motorvagnstyp som levererades till södra spårvägsbolaget i tjugoen exemplar 1901 - 1904. Efter 1918 gick den i SS-trafik med typbeteckningen A4 och nr 184. År 1923 återställdes den till museivagn i originalutförande och målning. Den rullade senast på Stockholms gator, dragen av en nyare museivagn, den 2 september 1967, d.v.s. dagen före högertrafikomläggningen och den därav föranledda nedläggningen av spårvägstrafiken i Stockholms innerstad. Som en avskedshyllning till spårvagnen satte SS in de flesta museivagnarna till nolltaxa mellan Eriksbergsplan/Norrmalmstorg och Bellmansro.

Den 10 mars 2004 flyttades vagnen till Spårvägsmuseet då Tekniska museet stängde sin elkraftsavdelning.

The history of the class (only in Swedish):
SSB A1 Leverantörer: nr 1-17 ASEA, UEG 1901; nr 18-21 ASEA 1904.
Levererades med öppna plattformar, men inglasades 1910-1915.
Sveriges första elektriska spårvagnar! Senare SS A4 171-191. SSB A1 nr 14 var uppställd i Elkraftsmuseet på Tekniska Museet till 2004, då den flyttades till Spårvägsmuseet. SSB A1 nr 11 finns bevarad i Malmköping som paketmotorvagn nr 1253, Sveriges idag äldsta bevarade och fungerande elektriska spårvagn.