SSB A1 14
Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag class A1 no 14
© Bruse LF Persson
data for rail vehicle 14 | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | |
Manufacturer: | ASEA, UEG 1901 |
Colour: | |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: |
Stockholms Spårvägsmuseum ![]() |
Housed: | Stockholms Spårvägsmuseum ![]() |
Museum year: | 1927 |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class A1 | |
Vehicle: | motor car |
Class: | |
Company: | Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag (SSB) |
Town: | Stockholm |
Class: | A1 |
Car number: | 1-21 |
Built number: | 21 |
Manufacturer: | ASEA, UEG 1900-1904 |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 7100 |
Width (mm): | 2180 |
Height (mm): | 3200 |
Weight (kg): | 10300 |
Axel arrangement: | Bo |
Wheelbase (mm): | 1750 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 830 |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 18 seating + 23 standing = 41 passengers |
Out of service: | ![]() |
Note: | senare SS A4 171-191 |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Senare SS A4 nr 184.
Vagnen är byggd 1901 av ASEA med elektrisk utrustning från UEG, Berlin. Den är av Stockholms första motorvagnstyp som levererades till södra spårvägsbolaget i tjugoen exemplar 1901 - 1904. Efter 1918 gick den i SS-trafik med typbeteckningen A4 och nr 184. År 1923 återställdes den till museivagn i originalutförande och målning. Den rullade senast på Stockholms gator, dragen av en nyare museivagn, den 2 september 1967, d.v.s. dagen före högertrafikomläggningen och den därav föranledda nedläggningen av spårvägstrafiken i Stockholms innerstad. Som en avskedshyllning till spårvagnen satte SS in de flesta museivagnarna till nolltaxa mellan Eriksbergsplan/Norrmalmstorg och Bellmansro.
Den 10 mars 2004 flyttades vagnen till Spårvägsmuseet då Tekniska museet stängde sin elkraftsavdelning.
The history of the class (only in Swedish):
Leverantörer: nr 1-17 ASEA, UEG 1901; nr 18-21 ASEA 1904.
Levererades med öppna plattformar, men inglasades 1910-1915.
Sveriges första elektriska spårvagnar! Senare SS A4 171-191. SSB A1 nr 14 var uppställd i Elkraftsmuseet på Tekniska Museet till 2004, då den flyttades till Spårvägsmuseet. SSB A1 nr 11 finns bevarad i Malmköping som paketmotorvagn nr 1253, Sveriges idag äldsta bevarade och fungerande elektriska spårvagn.