US 10
Uppsala Spårvägar nr 10
© PG Andersson
data för rälsfordon 10 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | (2xZR) |
Tillverkare: | ASEA 1906 |
Färg: | blå/vit |
Senaste revision: | 1979-07-10 |
Ombyggd: | på 1910-talet och 1929 |
Ägare: | SSS |
Placering: | Malmköping |
Museum år: | 1961 |
Driftsklass: | I (fordon som är klara för trafik) |
Bevarandeklass: | 1 (speciellt viktiga vagnar som utgör avgörande utvecklingssteg) |
Deponerad hos: | |
Status: | trafikvagn |
|
|
data för typen (mv) | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | Uppsala Spårvägar (US) |
Stad: | Uppsala |
Littera: | (mv) |
Vagnsnummer: | 1-11 |
Ursprungligt antal: | 11 |
Tillverkare: | ASEA 1906 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 7850 |
Bredd (mm): | 2080 |
Höjd (mm): | 3340 |
Vikt (kg): | 8500 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 1700 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 835 |
Hjulringsbredd (mm): | 95 |
Motortyp: | ASEA U2 |
Motorstyrka (kW): | 2x15 |
Kontrollertyp: | ASEA B8-81 |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | 750 V DC |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | öppna ändplattformar med grindar |
Antal passagerare: | 16 sittande + 29 stående = 45 passagerare |
Utrangerade: | 1953 |
Notering: |
Rälsfordonets historia:
Elva vagnar av denna typ inköptes år 1906 till invigningen av spårvägen i Uppsala. Vagnarnas plattformar byggdes in redan efter några år efter det att personalen på egen bekostnad gjort en provombyggnad. Vagn 10 klarade vagnhallsbranden 1945 och gick i trafik till 1953.
Vagnen visas, efter omfattande restaureringsarbete (1966-1979), i sitt originalskick från 1906.
Rälsfordonets historia hos SSS:
Donerad till SSS 1961-02-27 av Uppsala Stads Trafik AB. US 10 var den tredje vagnen som kom till Spårvägssällskapets samlingar. Transporterad till Stockholm 1961-06-11--13 per järnväg till Slakthuset, därifrån dragen på egna hjul av SS 9237 till Hammarby. Målad utvändigt 1961. Flyttad till Högdalen juni 1962. Transporterad till Malmköping per trailer 1970-11-30.
Revision och ombyggnad till ursprungligt skick påbörjad 1966 och avslutad 1979. Uppsala Stads Trafik AB har bidragit med totalt 10 500 kr under åren 1965-1967 för täckande av materialkostnader i samband med revisionen. Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Transporterad till Uppsala 1981-09-07 per lastbil för deltagande i firandet av Upsala Spårvägar/AB Uppsalabuss 75 år, 1981-09-12--13. Vagnen kördes för egen maskin i trafik på industrispår mellan Uppsala C och Auktionskammaren. Transporterades till Malmköping 1981-09-15.
Transporterad per lastbil till Uppsala 1986-08-25 för att vara utställningsobjekt vid firandet av Uppsalas 700-årsjubileum. Transporterad till Malmköping 1986-09-01.
Uppställd på Köpmangatan i Malmköping 1993-05-23, i samband med Gammeldags Marknad.
Transporterad till Uppsala 1996-09-11 för deltagande i firandet av Upsala Spårvägar/AB Uppsalabuss 90 år. Kördes för egen maskin på industrispår mellan Uppland Motor och Nordmills. Transporterad till Malmköping 1996-09-26.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 2001-08-22. Trafikerade Djurgårdslinjen bland annat i samband med firandet av elspårvagnens 100-årsjubileum. Transporterad per trailer till Malmköping 2001-09-13.