US 10
Uppsala Spårvägar no 10
© PG Andersson
data for rail vehicle 10 | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | (2xZR) |
Manufacturer: | ASEA 1906 |
Colour: | blå/vit |
Last renevation: | 1979-07-10 |
Rebuilt: | på 1910-talet och 1929 |
Owner: | SSS |
Housed: | Malmköping |
Museum year: | 1961-02-27 |
Operation category: | I (ready for operating use) |
Preservation category: | 1 (especially important vehicles that constitute decisive development steps) |
Deposited with the: | |
Status: | traffic carriage |
|
|
data for the class (mv) | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | Uppsala Spårvägar (US) |
Town: | Uppsala |
Class: | (mv) |
Car number: | 1-11 |
Built number: | 11 |
Manufacturer: | ASEA 1906 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 7850 |
Width (mm): | 2080 |
Height (mm): | 3340 |
Weight (kg): | 8500 |
Axel arrangement: | Bo |
Wheelbase (mm): | 1700 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 835 |
Wheel tread width (mm): | 95 |
Type of motor: | ASEA U2 |
Motor power (kW): | 2x15 |
Type of controller: | ASEA B8-81 |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | 750 V DC |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | öppna ändplattformar med grindar |
Number of passengers: | 16 seating + 29 standing = 45 passengers |
Out of service: | 1953 |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Donerad till SSS 1961-02-27 av Uppsala Stads Trafik AB.
Transporterad till Stockholm 1961-06-11--13 per järnväg till Slakthuset, där-ifrån dragen på egna hjul av SS 9237 till Hammarby. Flyttad till Högdalen juni 1962. Transporterad till Malmköping per trailer 1970-11-30.
Målad utvändigt 1961. Revision och ombyggnad till ursprungligt skick påbörjad 1966 och avslutad 1979. Uppsala Stads Trafik AB har bidragit med totalt 10500:- under åren 1965-1967 för täckande av materialkostnader i samband med revisionen.
Transporterad till Uppsala 1981-09-07 per lastbil för deltagande i firandet av Upsala Spårvägar/AB Uppsalabuss 75 år, 1981-09-12--13. Vagnen kördes för egen maskin i trafik på industrispår mellan Uppsala C och Auktionskammaren. Transporterades till Malmköping 1981-09-15.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Transporterad per lastbil till Uppsala 1986-08-25 för att vara utställningsobjekt vid firandet av Uppsalas 700-årsjubileum.
Transporterad till Malmköping 1986-09-01.
Uppställd på Köpmangatan i Malmköping 1993-05-23, i samband med Gam-meldags Marknad.
Transporterad till Uppsala 1996-09-11 för deltagande i firandet av Upsala Spår-vägar/AB Uppsalabuss 90 år. Kördes för egen maskin på industrispår mellan Uppland Motor och Nordmills.
Transporterad till Malmköping 1996-09-26.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 2001-08.22
Trafikerade Djurgårdslinjen bland annat i samband med firandet av elspårvag-nens 100-årsjubileum.
Transporterad per trailer till Malmköping 2001-09-13.
Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass I i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.
Elva vagnar av denna typ inköptes år 1906 till invigningen av spårvägen i Uppsala. Vagnarnas plattformar byggdes in redan efter några år efter det att personalen på egen bekostnad gjort en provombyggnad. Vagn 10 klarade vagnhallsbranden 1945 och gick i trafik till 1953. US 10 var den första vagnen som kom till Spårvägssällskapets samlingar.
Vagnen visas, efter omfattande restaureringsarbete (1966-1979), i sitt originalskick från 1906.