SS(2) A31 333

AB Stockholms Spårvägar baureihe A31 nr 333
"mustang"

A31 333
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 333
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell "mustang" 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  Hägglund 1947 
Farbe:  skär/grå 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SS(2) nytt fönster 
Standort:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museumsjahr:  1991 
Notierung: fd GS litt M23 nr 30, Sl litt A31 nr 333
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  3 (Duplikate und fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe A31 "mustang"
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Stadt:  Stockholm 
Bahn:  Djurgårdslinjen 
Baureihe:  A31  "mustang"
Wagennummer:  328-333 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  Hägglund 1947-1949 
Personal: fast konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13050 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):  3100 
Gewicht (kg):  15370 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1800+4100 
Drehzapfenabstand (mm):  5900 
Raddurchmesser (mm):  680 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 90
Motorenklasse: Hägglund MBL 15
Motorenstärke (kW):  4x50 
Steuerungklasse: Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Atlas Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: H 1-010-2
Anzahl fahrgäste:  31 sitzplätze + 74 stehplätze = 105 fahrgäste 
Verschrottet:   
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till AGA Lidingö 1988 12 09.
Målad utvändigt maj 1991.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården maj 1991.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad 1993 01 13.
Reklammålad av SL Hammarbyverkstad 1993-01-25, för Dagens Industri. Åter-ställd till blå / grå mars 1997.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården 1993 02 02.
Säkerhetsgrepp installerat hösten 1994.
Rangerkontroller installerad november 1998.
Reklammålad för Electrolux 1997-1999.
Transporterad till Göteborg vecka 51 1998 för boggie- och underredsrevision.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS(2) A31 "Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.

Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).

vagnförteckning Mehr über die baureihe SS(2) A31 "mustang"

Tidigare utförande:

Helreklammålad 2009 för Fortum. © Anton Clausén.


Helreklammålad 2007 för E-on. © Bussmicke.


Helreklammålad 2003 för Graninge. © Olle S Nevenius.


Helreklammålad 2001 för Hemel. © Bruse LF Persson.


Helreklammålad 1997 för Electrolux Home. © Bruse LF Persson.


Helreklammålad 1995 för Dagens Industri. © Olle S Nevenius.

 

Svenska Denna sida på svenska
English This page in English