SSLidJ 5

Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg nr 5
"ASEA-motorvagnar"

 5
© PG Andersson

data för rälsfordon 5
Fordon:  motorvagn, boggie "ASEA-motorvagnar" 
Typ:  fyraxlig tvåriktning (4xZR) 
Tillverkare:  ASEA 1914 
Färg:  fernissad teak 
Senaste revision:  1976-05-01 
Ombyggd:   
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1963 
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Bevarandeklass:  1 (speciellt viktiga vagnar som utgör avgörande utvecklingssteg) 
Deponerad hos:  
Status: trafikvagn
 
 
data för typen (mv) "ASEA-motorvagnar"
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig tvåriktning (4xZR) 
Bolag:  Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) 
Stad:  Lidingö 
Bana:  Södra Lidingöbanan 
Littera:  (mv)  "ASEA-motorvagnar"
Vagnsnummer:  1-10 
Ursprungligt antal:  10 
Tillverkare:  ASEA 1914-1917 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  12750 
Bredd (mm):  2200 
Höjd (mm):  4200 
Vikt (kg):  17000 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1420 
Boggiecentrumavstånd (mm):  4400 
Hjuldiameter (mm):  850 
Hjulringsbredd (mm): 130
Motortyp: ASEA B 11 1/2
Motorstyrka (kW):  2x35 
Kontrollertyp: ASEA BK IX
Koppeltyp: enkammarbuffert
Kompressor: Knorr
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: VH 1-000-1
Antal passagerare:  39 sittande + 30 stående = 69 passagerare 
Utrangerade:  1952 
Notering:  Södra Lidingöbanan 

Rälsfordonets historia:
Vagnen inköptes till invigningen av Södra Lidingöbanan 1914 och levererades av ASEA till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön. När broförbindelsen till Stockholm blev klar 1925 och Lidingös båda linjer förlängdes till Humlegårdsgatan förlängdes vagnen 1926.
Den gick i trafik till mitten av 1950-talet.

Rälsfordonets historia hos SSS:
Donerad till SSS 1963-02-23 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön.
Transporterad 1963-03-01 till Hammarbyverkstaden, sträckan Aga-Ropsten dragen av SSLidJ lok 200 och sträckan Ropsten-Hammarby av SS 9342. Dragen av SS 9237 Hammarby-Gullmarsplan-Högdalen 1963-03-09. Transporterad till SL:s verkstad Hammarby per vagnbjörn 1969-11-08.

Lidingö stad och SSLidJ beslutade 1969 om ett bidrag på vardera 25000 kr för storrevision. 1973 erhölls ett tilläggsbidrag på 12500 kr från vardera givaren.
Helrenoveringen påbörjades i Hammarby och slutfördes i Malmköping, dit vagnen transporterades 1973-11-10.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.

Transporterad från Malmköping till Lidingö 1986-08-06. Utlånad till Lidingöbanan för att användas i samband med återinvigningen av Gamla Lidingöbron 1986-08-24. Återtransporterad till Malmköping 1986-11-17.

Transporterad per trailer till Lidingö 2001-06-18.
Trafikerade Lidingöbanan i samband med invigningen av Gåshaga Brygga. Transporterad per trailer till Malmköping 2001-06-20.

Transporterad 2013-06-13 till AGA, Lidingö, för körning på Lidingöbanan. Transporterad 2013-06-17 till Malmköping.

Utvändig omlackering, omklädning av säten, byte av invändiga paneler, renovering av yttertak och lanterniner samt reparation av kompressorn utfördes åren 2015-2020.

Vagntypens historia:
Ombyggda 1924-1926 till förlängda ASEA-motorvagnar