SSLidJ 5
Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg nr 5
"ASEA-motorvagnar"
© PG Andersson
data för rälsfordon 5 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn, boggie "ASEA-motorvagnar" |
Typ: | fyraxlig tvåriktning (4xZR) |
Tillverkare: | ASEA 1914 |
Färg: | fernissad teak |
Senaste revision: | 1976-05-01 |
Ombyggd: | |
Ägare: | SSS |
Placering: | Malmköping |
Museum år: | 1963 |
Driftsklass: | I (fordon som är klara för trafik) |
Bevarandeklass: | 1 (speciellt viktiga vagnar som utgör avgörande utvecklingssteg) |
Deponerad hos: | |
Status: | trafikvagn |
|
|
data för typen (mv) "ASEA-motorvagnar" | |
Fordon: | motorvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig tvåriktning (4xZR) |
Bolag: | Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) |
Stad: | Lidingö |
Bana: | Södra Lidingöbanan |
Littera: | (mv) "ASEA-motorvagnar" |
Vagnsnummer: | 1-10 |
Ursprungligt antal: | 10 |
Tillverkare: | ASEA 1914-1917 |
Bemanning: | rörlig konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 12750 |
Bredd (mm): | 2200 |
Höjd (mm): | 4200 |
Vikt (kg): | 17000 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1420 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 4400 |
Hjuldiameter (mm): | 850 |
Hjulringsbredd (mm): | 130 |
Motortyp: | ASEA B 11 1/2 |
Motorstyrka (kW): | 2x35 |
Kontrollertyp: | ASEA BK IX |
Koppeltyp: | enkammarbuffert |
Kompressor: | Knorr |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | VH 1-000-1 |
Antal passagerare: | 39 sittande + 30 stående = 69 passagerare |
Utrangerade: | 1952 |
Notering: | Södra Lidingöbanan |
Rälsfordonets historia:
Vagnen inköptes till invigningen av Södra Lidingöbanan 1914 och levererades av ASEA till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön. När broförbindelsen till Stockholm blev klar 1925 och Lidingös båda linjer förlängdes till Humlegårdsgatan förlängdes vagnen 1926.
Den gick i trafik till mitten av 1950-talet.
Rälsfordonets historia hos SSS:
Donerad till SSS 1963-02-23 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön.
Transporterad 1963-03-01 till Hammarbyverkstaden, sträckan Aga-Ropsten dragen av SSLidJ lok 200 och sträckan Ropsten-Hammarby av SS 9342. Dragen av SS 9237 Hammarby-Gullmarsplan-Högdalen 1963-03-09. Transporterad till SL:s verkstad Hammarby per vagnbjörn 1969-11-08.
Lidingö stad och SSLidJ beslutade 1969 om ett bidrag på vardera 25000 kr för storrevision. 1973 erhölls ett tilläggsbidrag på 12500 kr från vardera givaren.
Helrenoveringen påbörjades i Hammarby och slutfördes i Malmköping, dit vagnen transporterades 1973-11-10.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Transporterad från Malmköping till Lidingö 1986-08-06. Utlånad till Lidingöbanan för att användas i samband med återinvigningen av Gamla Lidingöbron 1986-08-24. Återtransporterad till Malmköping 1986-11-17.
Transporterad per trailer till Lidingö 2001-06-18.
Trafikerade Lidingöbanan i samband med invigningen av Gåshaga Brygga. Transporterad per trailer till Malmköping 2001-06-20.
Transporterad 2013-06-13 till AGA, Lidingö, för körning på Lidingöbanan. Transporterad 2013-06-17 till Malmköping.
Utvändig omlackering, omklädning av säten, byte av invändiga paneler, renovering av yttertak och lanterniner samt reparation av kompressorn utfördes åren 2015-2020.
Vagntypens historia:
Ombyggda 1924-1926 till förlängda ASEA-motorvagnar