SSLidJ 5

Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg no 5
"ASEA-motorvagnar"

 5
© PG Andersson

data for rail vehicle 5
Vehicle:  motor car, boggie "ASEA-motorvagnar" 
Class:  4-axled double-ended (4xZR) 
Manufacturer:  ASEA 1914 
Colour:  fernissad teak 
Last renevation:  1976-05-01 
Rebuilt:   
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1963 
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Preservation category:  1 (especially important vehicles that constitute decisive development steps) 
Deposited with the:  
Status: traffic carriage
 
 
data for the class (mv) "ASEA-motorvagnar"
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled double-ended (4xZR) 
Company:  Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) 
Town:  Lidingö 
Line:  Södra Lidingöbanan 
Class:  (mv)  "ASEA-motorvagnar"
Car number:  1-10 
Built number:  10 
Manufacturer:  ASEA 1914-1917 
Staffing: rörlig konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  12750 
Width (mm):  2200 
Height (mm):  4200 
Weight (kg):  17000 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1420 
Boggie center base (mm):  4400 
Wheel diameter (mm):  850 
Wheel tread width (mm): 130
Type of motor: ASEA B 11 1/2
Motor power (kW):  2x35 
Type of controller: ASEA BK IX
Type of coupling: enkammarbuffert
Compressor: Knorr
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: VH 1-000-1
Number of passengers:  39 seating + 30 standing = 69 passengers 
Out of service:  1952 
Note:  Södra Lidingöbanan 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen inköptes till invigningen av Södra Lidingöbanan 1914 och levererades av ASEA till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön. När broförbindelsen till Stockholm blev klar 1925 och Lidingös båda linjer förlängdes till Humlegårdsgatan förlängdes vagnen 1926.
Den gick i trafik till mitten av 1950-talet.

The history of the rail vehicle at SSS (only in Swedish):
Donerad till SSS 1963-02-23 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön.
Transporterad 1963-03-01 till Hammarbyverkstaden, sträckan Aga-Ropsten dragen av SSLidJ lok 200 och sträckan Ropsten-Hammarby av SS 9342. Dragen av SS 9237 Hammarby-Gullmarsplan-Högdalen 1963-03-09. Transporterad till SL:s verkstad Hammarby per vagnbjörn 1969-11-08.

Lidingö stad och SSLidJ beslutade 1969 om ett bidrag på vardera 25000 kr för storrevision. 1973 erhölls ett tilläggsbidrag på 12500 kr från vardera givaren.
Helrenoveringen påbörjades i Hammarby och slutfördes i Malmköping, dit vagnen transporterades 1973-11-10.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.

Transporterad från Malmköping till Lidingö 1986-08-06. Utlånad till Lidingöbanan för att användas i samband med återinvigningen av Gamla Lidingöbron 1986-08-24. Återtransporterad till Malmköping 1986-11-17.

Transporterad per trailer till Lidingö 2001-06-18.
Trafikerade Lidingöbanan i samband med invigningen av Gåshaga Brygga. Transporterad per trailer till Malmköping 2001-06-20.

Transporterad 2013-06-13 till AGA, Lidingö, för körning på Lidingöbanan. Transporterad 2013-06-17 till Malmköping.

Utvändig omlackering, omklädning av säten, byte av invändiga paneler, renovering av yttertak och lanterniner samt reparation av kompressorn utfördes åren 2015-2020.

The history of the class (only in Swedish):
Ombyggda 1924-1926 till förlängda ASEA-motorvagnar