SSLidJ 5
Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg no 5
"ASEA-motorvagnar"
© PG Andersson
data for rail vehicle 5 | |
---|---|
Vehicle: | motor car, boggie "ASEA-motorvagnar" |
Class: | 4-axled double-ended (4xZR) |
Manufacturer: | ASEA 1914 |
Colour: | fernissad teak |
Last renevation: | 1976-05-01 |
Rebuilt: | |
Owner: |
SSS ![]() |
Housed: | Malmköping ![]() |
Museum year: | 1963 |
Operation category: | I ![]() |
Preservation category: | 1 (especially important vehicles that constitute decisive development steps) |
Deposited with the: | |
Status: | traffic carriage |
|
|
data for the class (mv) "ASEA-motorvagnar" | |
Vehicle: | motor car, boggie |
Class: | 4-axled double-ended (4xZR) |
Company: | Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) |
Town: | Lidingö |
Line: | Södra Lidingöbanan |
Class: | (mv) "ASEA-motorvagnar" |
Car number: | 1-10 |
Built number: | 10 |
Manufacturer: | ASEA 1914-1917 |
Staffing: | rörlig konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 12750 |
Width (mm): | 2200 |
Height (mm): | 4200 |
Weight (kg): | 17000 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1420 |
Boggie center base (mm): | 4400 |
Wheel diameter (mm): | 850 |
Wheel tread width (mm): | 130 |
Type of motor: | ASEA B 11 1/2 |
Motor power (kW): | 2x35 |
Type of controller: | ASEA BK IX |
Type of coupling: | enkammarbuffert |
Compressor: | Knorr |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | VH 1-000-1 |
Number of passengers: | 39 seating + 30 standing = 69 passengers |
Out of service: | 1952 |
Note: | Södra Lidingöbanan |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen inköptes till invigningen av Södra Lidingöbanan 1914 och levererades av ASEA till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön. När broförbindelsen till Stockholm blev klar 1925 och Lidingös båda linjer förlängdes till Humlegårdsgatan förlängdes vagnen 1926.
Den gick i trafik till mitten av 1950-talet.
The history of the rail vehicle at SSS (only in Swedish):
Donerad till SSS 1963-02-23 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön.
Transporterad 1963-03-01 till Hammarbyverkstaden, sträckan Aga-Ropsten dragen av SSLidJ lok 200 och sträckan Ropsten-Hammarby av SS 9342. Dragen av SS 9237 Hammarby-Gullmarsplan-Högdalen 1963-03-09. Transporterad till SL:s verkstad Hammarby per vagnbjörn 1969-11-08.
Lidingö stad och SSLidJ beslutade 1969 om ett bidrag på vardera 25000 kr för storrevision. 1973 erhölls ett tilläggsbidrag på 12500 kr från vardera givaren.
Helrenoveringen påbörjades i Hammarby och slutfördes i Malmköping, dit vagnen transporterades 1973-11-10.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Transporterad från Malmköping till Lidingö 1986-08-06. Utlånad till Lidingöbanan för att användas i samband med återinvigningen av Gamla Lidingöbron 1986-08-24. Återtransporterad till Malmköping 1986-11-17.
Transporterad per trailer till Lidingö 2001-06-18.
Trafikerade Lidingöbanan i samband med invigningen av Gåshaga Brygga. Transporterad per trailer till Malmköping 2001-06-20.
Transporterad 2013-06-13 till AGA, Lidingö, för körning på Lidingöbanan. Transporterad 2013-06-17 till Malmköping.
Utvändig omlackering, omklädning av säten, byte av invändiga paneler, renovering av yttertak och lanterniner samt reparation av kompressorn utfördes åren 2015-2020.
The history of the class (only in Swedish):
Ombyggda 1924-1926 till förlängda ASEA-motorvagnar