SSLidJ 5

Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg nr 5
"ASEA-motorvagnar"

 5
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 5
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell "ASEA-motorvagnar" 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Hersteller:  ASEA 1914 
Farbe:  fernissad teak 
Letzte revision:  1976-05-01 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1963 
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  1 (besonders wichtige fahrzeuge, die entscheidende Entwicklungsschritte darstellen) 
Ausgeliehen an:  
Status: verkehr schlitten
 
 
data für baureihe (mv) "ASEA-motorvagnar"
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Firma:  Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) 
Stadt:  Lidingö 
Bahn:  Södra Lidingöbanan 
Baureihe:  (mv)  "ASEA-motorvagnar"
Wagennummer:  1-10 
Ursprungliche anzahl:  10 
Hersteller:  ASEA 1914-1917 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  12750 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  4200 
Gewicht (kg):  17000 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1420 
Drehzapfenabstand (mm):  4400 
Raddurchmesser (mm):  850 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 130
Motorenklasse: ASEA B 11 1/2
Motorenstärke (kW):  2x35 
Steuerungklasse: ASEA BK IX
Kopplungklasse: enkammarbuffert
Kompressor: Knorr
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:  39 sitzplätze + 30 stehplätze = 69 fahrgäste 
Verschrottet:  1952 
Notierung:  Södra Lidingöbanan 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen inköptes till invigningen av Södra Lidingöbanan 1914 och levererades av ASEA till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön. När broförbindelsen till Stockholm blev klar 1925 och Lidingös båda linjer förlängdes till Humlegårdsgatan förlängdes vagnen 1926.
Den gick i trafik till mitten av 1950-talet.

Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS 1963-02-23 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön.
Transporterad 1963-03-01 till Hammarbyverkstaden, sträckan Aga-Ropsten dragen av SSLidJ lok 200 och sträckan Ropsten-Hammarby av SS 9342. Dragen av SS 9237 Hammarby-Gullmarsplan-Högdalen 1963-03-09. Transporterad till SL:s verkstad Hammarby per vagnbjörn 1969-11-08.

Lidingö stad och SSLidJ beslutade 1969 om ett bidrag på vardera 25000 kr för storrevision. 1973 erhölls ett tilläggsbidrag på 12500 kr från vardera givaren.
Helrenoveringen påbörjades i Hammarby och slutfördes i Malmköping, dit vagnen transporterades 1973-11-10.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.

Transporterad från Malmköping till Lidingö 1986-08-06. Utlånad till Lidingöbanan för att användas i samband med återinvigningen av Gamla Lidingöbron 1986-08-24. Återtransporterad till Malmköping 1986-11-17.

Transporterad per trailer till Lidingö 2001-06-18.
Trafikerade Lidingöbanan i samband med invigningen av Gåshaga Brygga. Transporterad per trailer till Malmköping 2001-06-20.

Transporterad 2013-06-13 till AGA, Lidingö, för körning på Lidingöbanan. Transporterad 2013-06-17 till Malmköping.

Utvändig omlackering, omklädning av säten, byte av invändiga paneler, renovering av yttertak och lanterniner samt reparation av kompressorn utfördes åren 2015-2020.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Ombyggda 1924-1926 till förlängda ASEA-motorvagnar