SSLidJ 5
Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg nr 5
"ASEA-motorvagnar"
© PG Andersson
data für schienenfahrzeuge 5 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen, drehgestell "ASEA-motorvagnar" |
Baureihe: | vierachsiger zweirichtung (4xZR) |
Hersteller: | ASEA 1914 |
Farbe: | fernissad teak |
Letzte revision: | 1976-05-01 |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
SSS ![]() |
Standort: | Malmköping ![]() |
Museumsjahr: | 1963 |
Betreibklasse: | I ![]() |
Bewahrenklasse: | 1 (besonders wichtige fahrzeuge, die entscheidende Entwicklungsschritte darstellen) |
Ausgeliehen an: | |
Status: | verkehr schlitten |
|
|
data für baureihe (mv) "ASEA-motorvagnar" | |
Fahrzeug: | Triebwagen, drehgestell |
Baureihe: | vierachsiger zweirichtung (4xZR) |
Firma: | Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) |
Stadt: | Lidingö |
Bahn: | Södra Lidingöbanan |
Baureihe: | (mv) "ASEA-motorvagnar" |
Wagennummer: | 1-10 |
Ursprungliche anzahl: | 10 |
Hersteller: | ASEA 1914-1917 |
Personal: | rörlig konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 12750 |
Breite (mm): | 2200 |
Höhe (mm): | 4200 |
Gewicht (kg): | 17000 |
Achsanordnung: | Bo'Bo' |
Achsstand (mm): | 1420 |
Drehzapfenabstand (mm): | 4400 |
Raddurchmesser (mm): | 850 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 130 |
Motorenklasse: | ASEA B 11 1/2 |
Motorenstärke (kW): | 2x35 |
Steuerungklasse: | ASEA BK IX |
Kopplungklasse: | enkammarbuffert |
Kompressor: | Knorr |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | VH 1-000-1 |
Anzahl fahrgäste: | 39 sitzplätze + 30 stehplätze = 69 fahrgäste |
Verschrottet: | 1952 |
Notierung: | Södra Lidingöbanan |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen inköptes till invigningen av Södra Lidingöbanan 1914 och levererades av ASEA till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön. När broförbindelsen till Stockholm blev klar 1925 och Lidingös båda linjer förlängdes till Humlegårdsgatan förlängdes vagnen 1926.
Den gick i trafik till mitten av 1950-talet.
Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS 1963-02-23 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön.
Transporterad 1963-03-01 till Hammarbyverkstaden, sträckan Aga-Ropsten dragen av SSLidJ lok 200 och sträckan Ropsten-Hammarby av SS 9342. Dragen av SS 9237 Hammarby-Gullmarsplan-Högdalen 1963-03-09. Transporterad till SL:s verkstad Hammarby per vagnbjörn 1969-11-08.
Lidingö stad och SSLidJ beslutade 1969 om ett bidrag på vardera 25000 kr för storrevision. 1973 erhölls ett tilläggsbidrag på 12500 kr från vardera givaren.
Helrenoveringen påbörjades i Hammarby och slutfördes i Malmköping, dit vagnen transporterades 1973-11-10.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Transporterad från Malmköping till Lidingö 1986-08-06. Utlånad till Lidingöbanan för att användas i samband med återinvigningen av Gamla Lidingöbron 1986-08-24. Återtransporterad till Malmköping 1986-11-17.
Transporterad per trailer till Lidingö 2001-06-18.
Trafikerade Lidingöbanan i samband med invigningen av Gåshaga Brygga. Transporterad per trailer till Malmköping 2001-06-20.
Transporterad 2013-06-13 till AGA, Lidingö, för körning på Lidingöbanan. Transporterad 2013-06-17 till Malmköping.
Utvändig omlackering, omklädning av säten, byte av invändiga paneler, renovering av yttertak och lanterniner samt reparation av kompressorn utfördes åren 2015-2020.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Ombyggda 1924-1926 till förlängda ASEA-motorvagnar