SS B20 915

AB Stockholms Spårvägar litt B20 nr 915

B20 915
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 915
Fordon:  släpvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Tillverkare:  SS 1930-02-24 
Färg:  blå/grå 
Senaste revision:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Driftsklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Bevarandeklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1963 
Status: endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
 
 
data för typen B20
Fordon:  släpvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  B20 
Vagnsnummer:  869-938 
Ursprungligt antal:  70 
Tillverkare:  Råsunda 1929-1930 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  11350 
Bredd (mm):  2250 
Höjd (mm):  3310 
Vikt (kg):  8600 
Axelföljd: 
Axelavstånd (mm):  2700 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  850 
Hjulringsbredd (mm): 85
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: VH 2-000-2
Antal passagerare:  24 sittande + 39 stående = 63 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Inköpt av SSS 1963 07 24 från AB Stockholms Spårvägar för 200: .
Uppställd på järnvägsspår vid Karlberg oktober 1963, uppställd i Högdalen 1966 05 08. Transporterad Hammarby Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station Karlberg och åter på egna hjul tillsammans med SS 11 och SS 846. Dragkraft SJ el och diesellok. Transport Norra Station Högdalen per vagnbjörn.
Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1968 03 31 för revision.
Storreviderad. Målad i 50 talets färgsättning. Kostnad 6700: .
Transporterad till Malmköping per järnväg 1968 11 11 16.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979 07 13.
Transporterad till Stockholm per trailer 1989 05 19 för att användas i inspelningen av filmen "1939". Kördes på provisoriska spår på Nybroplan, Karlaplan och Vasabron.
Transporterad till Malmköping per trailer 1989 05 29.
Transporterades åter till Stockholm per trailer 1989 07 07 för att ställas upp på Kungsgatan i samband med inspelningen av filmen "1939".
Transporterad till Malmköping per trailer 1989 07 10.
Inför filmningen målades vagnen om i 1940 talets färgsättning.

Vagntypens historia:
SS B20 Vagn nr 928-938 ombyggda 1943-1944 till B4 "jitterbugg".
Vagnar nr 888-890, 893-896, 898-907, 909-910, 912-914, 916, 919-923 och 926-927 ombyggda 1945-1946 till B5 "jitterbugg".
Bevarade vagnar: nr 915 på Museispårvägen i Malmköping, nr 917 på Djurgårdslinjen.