SS B20 915
AB Stockholms Spårvägar baureihe B20 nr 915
© Bruse LF Persson
data für schienenfahrzeuge 915 | |
---|---|
Fahrzeug: | Beiwagen |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | SS 1930-02-24 |
Farbe: | blå/grå |
Letzte revision: | 1968-09-20 |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: | SSS |
Standort: | Malmköping |
Museumsjahr: | 1963 |
Betreibklasse: | I (Betriebsfertige Fahrzeuge) |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
Status: | verkehr schlitten |
|
|
data für baureihe B20 | |
Fahrzeug: | Beiwagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stadt: | Stockholm |
Baureihe: | B20 |
Wagennummer: | 869-938 |
Ursprungliche anzahl: | 70 |
Hersteller: | Råsunda 1929-1930 |
Personal: | rörlig konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 11350 |
Breite (mm): | 2250 |
Höhe (mm): | 3310 |
Gewicht (kg): | 8600 |
Achsanordnung: | 2 |
Achsstand (mm): | 2700 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 850 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 85 |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | VH 2-000-2 |
Anzahl fahrgäste: | 24 sitzplätze + 39 stehplätze = 63 fahrgäste |
Verschrottet: | |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Inköpt av SSS 1963 07 24 från AB Stockholms Spårvägar för 200: .
Uppställd på järnvägsspår vid Karlberg oktober 1963, uppställd i Högdalen 1966 05 08. Transporterad Hammarby Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station Karlberg och åter på egna hjul tillsammans med SS 11 och SS 846. Dragkraft SJ el och diesellok. Transport Norra Station Högdalen per vagnbjörn.
Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1968 03 31 för revision.
Storreviderad. Målad i 50 talets färgsättning. Kostnad 6700: .
Transporterad till Malmköping per järnväg 1968 11 11 16.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979 07 13.
Transporterad till Stockholm per trailer 1989 05 19 för att användas i inspelningen av filmen "1939". Kördes på provisoriska spår på Nybroplan, Karlaplan och Vasabron.
Transporterad till Malmköping per trailer 1989 05 29.
Transporterades åter till Stockholm per trailer 1989 07 07 för att ställas upp på Kungsgatan i samband med inspelningen av filmen "1939".
Transporterad till Malmköping per trailer 1989 07 10.
Inför filmningen målades vagnen om i 1940 talets färgsättning.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Vagn nr 928-938 ombyggda 1943-1944 till B4 "jitterbugg".
Vagnar nr 888-890, 893-896, 898-907, 909-910, 912-914, 916, 919-923 och 926-927 ombyggda 1945-1946 till B5 "jitterbugg".
Bevarade vagnar: nr 915 på Museispårvägen i Malmköping, nr 917 på Djurgårdslinjen.