SS B20 915

AB Stockholms Spårvägar class B20 no 915

B20 915
© Bruse LF Persson

data for rail vehicle 915
Vehicle:  trailer car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Manufacturer:  SS 1930-02-24 
Colour:  blå/grå 
Last renevation:  endast för medlemmar You must log in to see this field. 
Operation category:  endast för medlemmar You must log in to see this field.
Preservation category:  endast för medlemmar You must log in to see this field. 
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1963 
Status: endast för medlemmar You must log in to see this field.
 
 
data for the class B20
Vehicle:  trailer car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Company:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Town:  Stockholm 
Class:  B20 
Car number:  869-938 
Built number:  70 
Manufacturer:  Råsunda 1929-1930 
Staffing: rörlig konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  11350 
Width (mm):  2250 
Height (mm):  3310 
Weight (kg):  8600 
Axel arrangement: 
Wheelbase (mm):  2700 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  850 
Wheel tread width (mm): 85
Type of motor:
Motor power (kW):   
Type of controller:
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: VH 2-000-2
Number of passengers:  24 seating + 39 standing = 63 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Inköpt av SSS 1963 07 24 från AB Stockholms Spårvägar för 200: .
Uppställd på järnvägsspår vid Karlberg oktober 1963, uppställd i Högdalen 1966 05 08. Transporterad Hammarby Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station Karlberg och åter på egna hjul tillsammans med SS 11 och SS 846. Dragkraft SJ el och diesellok. Transport Norra Station Högdalen per vagnbjörn.
Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1968 03 31 för revision.
Storreviderad. Målad i 50 talets färgsättning. Kostnad 6700: .
Transporterad till Malmköping per järnväg 1968 11 11 16.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979 07 13.
Transporterad till Stockholm per trailer 1989 05 19 för att användas i inspelningen av filmen "1939". Kördes på provisoriska spår på Nybroplan, Karlaplan och Vasabron.
Transporterad till Malmköping per trailer 1989 05 29.
Transporterades åter till Stockholm per trailer 1989 07 07 för att ställas upp på Kungsgatan i samband med inspelningen av filmen "1939".
Transporterad till Malmköping per trailer 1989 07 10.
Inför filmningen målades vagnen om i 1940 talets färgsättning.

The history of the class (only in Swedish):
SS B20 Vagn nr 928-938 ombyggda 1943-1944 till B4 "jitterbugg".
Vagnar nr 888-890, 893-896, 898-907, 909-910, 912-914, 916, 919-923 och 926-927 ombyggda 1945-1946 till B5 "jitterbugg".
Bevarade vagnar: nr 915 på Museispårvägen i Malmköping, nr 917 på Djurgårdslinjen.