SS B215 9030

AB Stockholms Spårvägar litt B215 nr 9030

B215 9030
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 9030
Fordon:  godsvagn, med lämmar 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Tillverkare:  ASJ 1910 
Färg:  orange 
Senaste revision:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Driftsklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Bevarandeklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: SSS-Stockholm nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1978 
 
 
data för typen B215
Fordon:  grusvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  B215 
Vagnsnummer:  9016-9030 
Ursprungligt antal:  15 
Tillverkare:  Arlöv, ASJ, Ljunggren 1908-1918 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  5370 
Bredd (mm):  2000 
Höjd (mm):  2040 
Vikt (kg):  4844 
Axelföljd: 
Axelavstånd (mm):  2300 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  830 
Hjulringsbredd (mm): 100
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning:
Antal passagerare:   
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  med mittås 

Rälsfordonets historia:
Donerad till SSS Stockholmsavdelning 1996 av Kristianstad Länsmuseum som AB Storstockholms Lokaltrafik litt B215 nr 9030, tidigare SS litt B215 nr 9030, SS litt D6 nr 1030, SNS litt D1 nr 13.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per lastbil 1996.
Storrevision påbörjad 1996 och avslutad 1997-06-02.

1996 fick några av Djurgårdslinjens tekniker reda på att Kristianstads Järnvägsmuseum hade en flakvagn från Stockholms Spårvägar. Vagnen skänktes av SL till Kristianstads Järnvägsmuseum 1978. Enligt uppgift hade vagnen nummer 9030. Om alla papper hade stämt hade den varit tillverkad av Ljunggrens Mek. Verkstad i Kristianstad och av lokalt intresse. Nu har det visat sig att vagnen sannolikt inte är den ursprungliga 9030. Troligen har den blivit förväxlad med 9027 i samband med revision på 50-talet. Därför är den inte längre intressant för Kristianstads järnvägsmuseum, och vi har fått överta den.

Vi har under vintern gjort iordning vagnen till bruksskick på Djurgårdslinjen, ungefär som lok 9207. De arbeten som gjorts på vagnen är bland annat:
· Rostlagning och byte av en stor mängd rambalkar. De nya balkarna har nitats fast på ursprungligt vis.
· Byte av golvplankor.
· Nya sidolämmar med nya stöttor av typ Kinnegrip. (Modern lastbilsstandard.) .
· Ramverket med axlar och alla tillhörande delar har blästrats och rostskyddsmålats hos extern verkstad.

Flakvagnar för spårvägsbruk har varit mycket vanliga, speciellt i Stockholm och Göteborg. Vagnarna har använts för kommersiella godstransporter såväl som spårvägens egna transporter. Bland annat gick transporter av kreatur med godsvagnar som denna från Söder Mälarstrand till Slakthuset i Enskede. Många av dessa godsvagnar finns ännu kvar som arbetsvagnar i tunnelbanan. Ett av de sista uppdragen för denna vagn var vid Saltsjöbanans ombyggnad.

Donerad till SSS Stockholmsavdelning 1996 av Kristianstad Länsmuseum som AB Storstockholms Lokaltrafik litt B215 nr 9030, tidigare SS litt B215 nr 9030, SS litt D6 nr 1030, SNS litt D1 nr 13.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per lastbil 1996.
Storrevision påbörjad 1996 och avslutad 1997-06-02.

Vagntypens historia:
Vagn 9022 finns bevarad i Malmköping.