SS B215 9030

AB Stockholms Spårvägar baureihe B215 nr 9030

B215 9030
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 9030
Fahrzeug:  Güterwagen, med lämmar 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  ASJ 1910 
Farbe:  orange 
Letzte revision:  1997-06-02 
Wieder aufgebaut:  till sidotömning med självfall, mittås 1947 50, försedd med luftbroms 1951-52 
Besitzer: SSS-Stockholm nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1978 
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  3 (Duplikate und fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe B215
Fahrzeug:  Kieswagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  B215 
Wagennummer:  9016-9030 
Ursprungliche anzahl:  15 
Hersteller:  Arlöv, ASJ, Ljunggren 1908-1918 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  5370 
Breite (mm):  2000 
Höhe (mm):  2040 
Gewicht (kg):  4844 
Achsanordnung: 
Achsstand (mm):  2300 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  830 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 100
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:   
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:  med mittås 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS Stockholmsavdelning 1996 av Kristianstad Länsmuseum som AB Storstockholms Lokaltrafik litt B215 nr 9030, tidigare SS litt B215 nr 9030, SS litt D6 nr 1030, SNS litt D1 nr 13.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per lastbil 1996.
Storrevision påbörjad 1996 och avslutad 1997-06-02.

1996 fick några av Djurgårdslinjens tekniker reda på att Kristianstads Järnvägsmuseum hade en flakvagn från Stockholms Spårvägar. Vagnen skänktes av SL till Kristianstads Järnvägsmuseum 1978. Enligt uppgift hade vagnen nummer 9030. Om alla papper hade stämt hade den varit tillverkad av Ljunggrens Mek. Verkstad i Kristianstad och av lokalt intresse. Nu har det visat sig att vagnen sannolikt inte är den ursprungliga 9030. Troligen har den blivit förväxlad med 9027 i samband med revision på 50-talet. Därför är den inte längre intressant för Kristianstads järnvägsmuseum, och vi har fått överta den.

Vi har under vintern gjort iordning vagnen till bruksskick på Djurgårdslinjen, ungefär som lok 9207. De arbeten som gjorts på vagnen är bland annat:
· Rostlagning och byte av en stor mängd rambalkar. De nya balkarna har nitats fast på ursprungligt vis.
· Byte av golvplankor.
· Nya sidolämmar med nya stöttor av typ Kinnegrip. (Modern lastbilsstandard.) .
· Ramverket med axlar och alla tillhörande delar har blästrats och rostskyddsmålats hos extern verkstad.

Flakvagnar för spårvägsbruk har varit mycket vanliga, speciellt i Stockholm och Göteborg. Vagnarna har använts för kommersiella godstransporter såväl som spårvägens egna transporter. Bland annat gick transporter av kreatur med godsvagnar som denna från Söder Mälarstrand till Slakthuset i Enskede. Många av dessa godsvagnar finns ännu kvar som arbetsvagnar i tunnelbanan. Ett av de sista uppdragen för denna vagn var vid Saltsjöbanans ombyggnad.

Donerad till SSS Stockholmsavdelning 1996 av Kristianstad Länsmuseum som AB Storstockholms Lokaltrafik litt B215 nr 9030, tidigare SS litt B215 nr 9030, SS litt D6 nr 1030, SNS litt D1 nr 13.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per lastbil 1996.
Storrevision påbörjad 1996 och avslutad 1997-06-02.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Vagn 9022 finns bevarad i Malmköping.