SS B215 9030
AB Stockholms Spårvägar baureihe B215 nr 9030
© Bruse LF Persson
data für schienenfahrzeuge 9030 | |
---|---|
Fahrzeug: | Güterwagen, med lämmar |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | ASJ 1910 |
Farbe: | orange |
Letzte revision: | 1997-06-02 |
Wieder aufgebaut: | till sidotömning med självfall, mittås 1947 50, försedd med luftbroms 1951-52 |
Besitzer: |
SSS-Stockholm ![]() |
Standort: | Malmköping ![]() |
Museumsjahr: | 1978 |
Betreibklasse: | I ![]() |
Bewahrenklasse: | 3 |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe B215 | |
Fahrzeug: | Kieswagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stadt: | Stockholm |
Baureihe: | B215 |
Wagennummer: | 9016-9030 |
Ursprungliche anzahl: | 15 |
Hersteller: | Arlöv, ASJ, Ljunggren 1908-1918 |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 5370 |
Breite (mm): | 2000 |
Höhe (mm): | 2040 |
Gewicht (kg): | 4844 |
Achsanordnung: | 2 |
Achsstand (mm): | 2300 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 830 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 100 |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | |
Anzahl fahrgäste: | |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: | med mittås |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS Stockholmsavdelning 1996 av Kristianstad Länsmuseum som AB Storstockholms Lokaltrafik litt B215 nr 9030, tidigare SS litt B215 nr 9030, SS litt D6 nr 1030, SNS litt D1 nr 13.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per lastbil 1996.
Storrevision påbörjad 1996 och avslutad 1997-06-02.
1996 fick några av Djurgårdslinjens tekniker reda på att Kristianstads Järnvägsmuseum hade en flakvagn från Stockholms Spårvägar. Vagnen skänktes av SL till Kristianstads Järnvägsmuseum 1978. Enligt uppgift hade vagnen nummer 9030. Om alla papper hade stämt hade den varit tillverkad av Ljunggrens Mek. Verkstad i Kristianstad och av lokalt intresse. Nu har det visat sig att vagnen sannolikt inte är den ursprungliga 9030. Troligen har den blivit förväxlad med 9027 i samband med revision på 50-talet. Därför är den inte längre intressant för Kristianstads järnvägsmuseum, och vi har fått överta den.
Vi har under vintern gjort iordning vagnen till bruksskick på Djurgårdslinjen, ungefär som lok 9207. De arbeten som gjorts på vagnen är bland annat:
· Rostlagning och byte av en stor mängd rambalkar. De nya balkarna har nitats fast på ursprungligt vis.
· Byte av golvplankor.
· Nya sidolämmar med nya stöttor av typ Kinnegrip. (Modern lastbilsstandard.) .
· Ramverket med axlar och alla tillhörande delar har blästrats och rostskyddsmålats hos extern verkstad.
Flakvagnar för spårvägsbruk har varit mycket vanliga, speciellt i Stockholm och Göteborg. Vagnarna har använts för kommersiella godstransporter såväl som spårvägens egna transporter. Bland annat gick transporter av kreatur med godsvagnar som denna från Söder Mälarstrand till Slakthuset i Enskede. Många av dessa godsvagnar finns ännu kvar som arbetsvagnar i tunnelbanan. Ett av de sista uppdragen för denna vagn var vid Saltsjöbanans ombyggnad.
Donerad till SSS Stockholmsavdelning 1996 av Kristianstad Länsmuseum som AB Storstockholms Lokaltrafik litt B215 nr 9030, tidigare SS litt B215 nr 9030, SS litt D6 nr 1030, SNS litt D1 nr 13.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per lastbil 1996.
Storrevision påbörjad 1996 och avslutad 1997-06-02.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Vagn 9022 finns bevarad i Malmköping.