SS A28 11

AB Stockholms Spårvägar litt A28 nr 11

A28 11
© Petrus Sarmento

data för rälsfordon 11
Fordon:  motorvagn, typ PCC 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Tillverkare:  ASJL, Westinghouse 1952 
Färg:  speciell färgsättning, Sightseeinglinje 700 
Senaste revision:  1955-06-09 
Ombyggd:   
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1963 
Driftsklass:  IIB driftsklass IIB (fordon klara för trafik efter smärre arbeten)
Bevarandeklass:  2 (övriga museala vagnar) 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen A28
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  A28 
Vagnsnummer:  10-11 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  ASJ, ASEA, Westinghouse 1952 
Bemanning: enmansbetjänad
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  13930 
Bredd (mm):  2340 
Höjd (mm):  3560 
Vikt (kg):  15840 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1900+4400 
Boggiecentrumavstånd (mm):  6300 
Hjuldiameter (mm):  635 
Hjulringsbredd (mm): 90
Motortyp: Weco 1432-K
Motorstyrka (kW):  4x48 
Kontrollertyp: PCC-Weco
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: V 2-002-0
Antal passagerare:  34 sittande + 66 stående = 100 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia hos SSS:
Inköpt av SSS 1963-08-24 från AB Demonteringar för 2000 kr.
Uppställd på järnvägsspår i Karlberg oktober 1963. I Karlberg vandaliserades vagnen, bl.a. slogs samtliga rutor ut. Försäkringar täckte glasskadorna.
Transport Hammarby-Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station-Karlberg (och åter?) på egna hjul tillsammans med SS 846 och SS 915. Dragkraft var SJ el- och diesellok. Transport Norra Station-Högdalen per vagnbjörn. Uppställd i Högdalen 1966-05-08.

Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1969-12-10 per vagnbjörn. I Hammarby genomgick vagnen 1970 en undersökning för uppskattning av revisionskostnaderna. Transporterad till Malmköping 1970-11-30 per trailer. Avtalsfordon. Kontaktman: Dan Erik Göransson. Avtalsfordonsförfarandet upphörde vid årsmötet 1976.

Renovering till driftsdugligt skick utfördes vintern 2004-2005. PCC-vagnen deltog 2005-06-11 i invigningen av den södra vändslingan i Malmköping.

Vagntypens historia:
SS A28 Boggier är levererade och tillverkade av S:t Louis Car Company och elutrustning från Westinghouse.

"PCC-vagn" från 1955 använd endast för sightseeingturer på linje 700.