SS A28 11
AB Stockholms Spårvägar litt A28 nr 11
© Petrus Sarmento
data för rälsfordon 11 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn, typ PCC |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Tillverkare: | ASJL, Westinghouse 1952 |
Färg: | speciell färgsättning, Sightseeinglinje 700 |
Senaste revision: | 1955-06-09 |
Ombyggd: | |
Ägare: | SSS |
Placering: | Malmköping |
Museum år: | 1963 |
Driftsklass: | IIB (fordon klara för trafik efter smärre arbeten) |
Bevarandeklass: | 2 (övriga museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen A28 | |
Fordon: | motorvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stad: | Stockholm |
Littera: | A28 |
Vagnsnummer: | 10-11 |
Ursprungligt antal: | 2 |
Tillverkare: | ASJ, ASEA, Westinghouse 1952 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 13930 |
Bredd (mm): | 2340 |
Höjd (mm): | 3560 |
Vikt (kg): | 15840 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1900+4400 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 6300 |
Hjuldiameter (mm): | 635 |
Hjulringsbredd (mm): | 90 |
Motortyp: | Weco 1432-K |
Motorstyrka (kW): | 4x48 |
Kontrollertyp: | PCC-Weco |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | V 2-002-0 |
Antal passagerare: | 34 sittande + 66 stående = 100 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Rälsfordonets historia hos SSS:
Inköpt av SSS 1963-08-24 från AB Demonteringar för 2000 kr.
Uppställd på järnvägsspår i Karlberg oktober 1963. I Karlberg vandaliserades vagnen, bl.a. slogs samtliga rutor ut. Försäkringar täckte glasskadorna.
Transport Hammarby-Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station-Karlberg (och åter?) på egna hjul tillsammans med SS 846 och SS 915. Dragkraft var SJ el- och diesellok. Transport Norra Station-Högdalen per vagnbjörn. Uppställd i Högdalen 1966-05-08.
Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1969-12-10 per vagnbjörn. I Hammarby genomgick vagnen 1970 en undersökning för uppskattning av revisionskostnaderna. Transporterad till Malmköping 1970-11-30 per trailer. Avtalsfordon. Kontaktman: Dan Erik Göransson. Avtalsfordonsförfarandet upphörde vid årsmötet 1976.
Renovering till driftsdugligt skick utfördes vintern 2004-2005. PCC-vagnen deltog 2005-06-11 i invigningen av den södra vändslingan i Malmköping.
Vagntypens historia:
Boggier är levererade och tillverkade av S:t Louis Car Company och elutrustning från Westinghouse.
"PCC-vagn" från 1955 använd endast för sightseeingturer på linje 700.