SS A28 11
AB Stockholms Spårvägar litt A28 nr 11
"PCC"
© Petrus Sarmento
data för rälsfordon 11 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn, typ PCC "PCC" |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Tillverkare: | ASJL, Westinghouse 1952 |
Färg: | speciell färgsättning, Sightseeinglinje 700 |
Senaste revision: | 1955-06-09 |
Ombyggd: | |
Ägare: | SSS |
Placering: | Malmköping |
Museum år: | 1963 |
Driftsklass: | III (fordon som fordrar stora reparationer för att bli driftsdugliga) |
Bevarandeklass: | 2 (övriga museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen A28 "PCC" | |
Fordon: | motorvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stad: | Stockholm |
Littera: | A28 "PCC" |
Vagnsnummer: | 10-11 |
Ursprungligt antal: | 2 |
Tillverkare: | ASJ, ASEA, Westinghouse 1952 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 13930 |
Bredd (mm): | 2340 |
Höjd (mm): | 3560 |
Vikt (kg): | 15840 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1900+4400 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 6300 |
Hjuldiameter (mm): | 635 |
Hjulringsbredd (mm): | 90 |
Motortyp: | Weco 1432-K |
Motorstyrka (kW): | 4x48 |
Kontrollertyp: | PCC-Weco |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | V 2-002-0 |
Antal passagerare: | 34 sittande + 66 stående = 100 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Rälsfordonets historia:
Inköpt av SSS 1963 08 24 från AB Demonteringar för 2000: .
Uppställd på järnvägsspår i Karlberg oktober 1963, uppställd i Högdalen 1966 05 08. Transport Hammarby-Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station Karlberg och åter på egna hjul tillsammans med SS 846 och SS 915. Dragkraft SJ el- och diesellok. Transport Norra Station Högdalen per vagnbjörn.
Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1969 12 10 per vagnbjörn. Transporterad till Malmköping 1970 11 30 per trailer.
I Karlberg vandaliserades vagnen, bl.a. slogs samtliga rutor ut. Försäkringar täckte glasskadorna. I Hammarby genomgick vagnen 1970 en undersökning för uppskattning av revisionskostnaderna. Avtalsfordon. Kontaktman: Dan Erik Göransson.
Avtalsfordonsförfarandet upphörde vid årsmötet 1976.
Vagntypens historia:
Boggier är levererade och tillverkade av S:t Louis Car Company och elutrustning från Westinghouse.
"PCC-vagn". från 1955 använda endast för sightseeingturer på linje 700.
Vagn nr 11 finns bevarad på Museispårvägen i Malmköping.