SS A28 11

AB Stockholms Spårvägar class A28 no 11

A28 11
© Petrus Sarmento

data for rail vehicle 11
Vehicle:  motor car, PCC 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  ASJL, Westinghouse 1952 
Colour:  speciell färgsättning, Sightseeinglinje 700 
Last renevation:  1955-06-09 
Rebuilt:   
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1963 
Operation category:  IIB driftsklass IIB (ready for operating use after minor repairs)
Preservation category:  2 (other museum vehicles) 
Deposited with the:  
 
 
data for the class A28
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Town:  Stockholm 
Class:  A28 
Car number:  10-11 
Built number: 
Manufacturer:  ASJ, ASEA, Westinghouse 1952 
Staffing: enmansbetjänad
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  13930 
Width (mm):  2340 
Height (mm):  3560 
Weight (kg):  15840 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1900+4400 
Boggie center base (mm):  6300 
Wheel diameter (mm):  635 
Wheel tread width (mm): 90
Type of motor: Weco 1432-K
Motor power (kW):  4x48 
Type of controller: PCC-Weco
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: V 2-002-0
Number of passengers:  34 seating + 66 standing = 100 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle at SSS (only in Swedish):
Inköpt av SSS 1963-08-24 från AB Demonteringar för 2000 kr.
Uppställd på järnvägsspår i Karlberg oktober 1963. I Karlberg vandaliserades vagnen, bl.a. slogs samtliga rutor ut. Försäkringar täckte glasskadorna.
Transport Hammarby-Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station-Karlberg (och åter?) på egna hjul tillsammans med SS 846 och SS 915. Dragkraft var SJ el- och diesellok. Transport Norra Station-Högdalen per vagnbjörn. Uppställd i Högdalen 1966-05-08.

Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1969-12-10 per vagnbjörn. I Hammarby genomgick vagnen 1970 en undersökning för uppskattning av revisionskostnaderna. Transporterad till Malmköping 1970-11-30 per trailer. Avtalsfordon. Kontaktman: Dan Erik Göransson. Avtalsfordonsförfarandet upphörde vid årsmötet 1976.

Renovering till driftsdugligt skick utfördes vintern 2004-2005. PCC-vagnen deltog 2005-06-11 i invigningen av den södra vändslingan i Malmköping.

The history of the class (only in Swedish):
SS A28 Boggier är levererade och tillverkade av S:t Louis Car Company och elutrustning från Westinghouse.

"PCC-vagn" från 1955 använd endast för sightseeingturer på linje 700.