SS A28 11
AB Stockholms Spårvägar class A28 no 11
"PCC"
© Petrus Sarmento
data for rail vehicle 11 | |
---|---|
Vehicle: | motor car, typ PCC "PCC" |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Manufacturer: | ASJL, Westinghouse 1952 |
Colour: | speciell färgsättning, Sightseeinglinje 700 |
Last renevation: | 1955-06-09 |
Rebuilt: | |
Owner: | SSS |
Housed: | Malmköping |
Museum year: | 1963 |
Operation category: | III (requires major repairs to become ready for operating use) |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class A28 "PCC" | |
Vehicle: | motor car, boggie |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Company: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Town: | Stockholm |
Class: | A28 "PCC" |
Car number: | 10-11 |
Built number: | 2 |
Manufacturer: | ASJ, ASEA, Westinghouse 1952 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 13930 |
Width (mm): | 2340 |
Height (mm): | 3560 |
Weight (kg): | 15840 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1900+4400 |
Boggie center base (mm): | 6300 |
Wheel diameter (mm): | 635 |
Wheel tread width (mm): | 90 |
Type of motor: | Weco 1432-K |
Motor power (kW): | 4x48 |
Type of controller: | PCC-Weco |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | V 2-002-0 |
Number of passengers: | 34 seating + 66 standing = 100 passengers |
Out of service: | |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Inköpt av SSS 1963 08 24 från AB Demonteringar för 2000: .
Uppställd på järnvägsspår i Karlberg oktober 1963, uppställd i Högdalen 1966 05 08. Transport Hammarby-Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station Karlberg och åter på egna hjul tillsammans med SS 846 och SS 915. Dragkraft SJ el- och diesellok. Transport Norra Station Högdalen per vagnbjörn.
Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1969 12 10 per vagnbjörn. Transporterad till Malmköping 1970 11 30 per trailer.
I Karlberg vandaliserades vagnen, bl.a. slogs samtliga rutor ut. Försäkringar täckte glasskadorna. I Hammarby genomgick vagnen 1970 en undersökning för uppskattning av revisionskostnaderna. Avtalsfordon. Kontaktman: Dan Erik Göransson.
Avtalsfordonsförfarandet upphörde vid årsmötet 1976.
The history of the class (only in Swedish):
Boggier är levererade och tillverkade av S:t Louis Car Company och elutrustning från Westinghouse.
"PCC-vagn". från 1955 använda endast för sightseeingturer på linje 700.
Vagn nr 11 finns bevarad på Museispårvägen i Malmköping.