SS A28 11
AB Stockholms Spårvägar baureihe A28 nr 11
"PCC"
© Petrus Sarmento
data für schienenfahrzeuge 11 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen, typ PCC "PCC" |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Hersteller: | ASJL, Westinghouse 1952 |
Farbe: | speciell färgsättning, Sightseeinglinje 700 |
Letzte revision: | 1955-06-09 |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: | SSS |
Standort: | Malmköping |
Museumsjahr: | 1963 |
Betreibklasse: | III (Fahrzeuge, die große Reparaturen benötigen, um betriebsfertig zu werden) |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe A28 "PCC" | |
Fahrzeug: | Triebwagen, drehgestell |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Firma: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stadt: | Stockholm |
Baureihe: | A28 "PCC" |
Wagennummer: | 10-11 |
Ursprungliche anzahl: | 2 |
Hersteller: | ASJ, ASEA, Westinghouse 1952 |
Personal: | enmansbetjänad |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 13930 |
Breite (mm): | 2340 |
Höhe (mm): | 3560 |
Gewicht (kg): | 15840 |
Achsanordnung: | Bo'Bo' |
Achsstand (mm): | 1900+4400 |
Drehzapfenabstand (mm): | 6300 |
Raddurchmesser (mm): | 635 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 90 |
Motorenklasse: | Weco 1432-K |
Motorenstärke (kW): | 4x48 |
Steuerungklasse: | PCC-Weco |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | V 2-002-0 |
Anzahl fahrgäste: | 34 sitzplätze + 66 stehplätze = 100 fahrgäste |
Verschrottet: | |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Inköpt av SSS 1963 08 24 från AB Demonteringar för 2000: .
Uppställd på järnvägsspår i Karlberg oktober 1963, uppställd i Högdalen 1966 05 08. Transport Hammarby-Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station Karlberg och åter på egna hjul tillsammans med SS 846 och SS 915. Dragkraft SJ el- och diesellok. Transport Norra Station Högdalen per vagnbjörn.
Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1969 12 10 per vagnbjörn. Transporterad till Malmköping 1970 11 30 per trailer.
I Karlberg vandaliserades vagnen, bl.a. slogs samtliga rutor ut. Försäkringar täckte glasskadorna. I Hammarby genomgick vagnen 1970 en undersökning för uppskattning av revisionskostnaderna. Avtalsfordon. Kontaktman: Dan Erik Göransson.
Avtalsfordonsförfarandet upphörde vid årsmötet 1976.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Boggier är levererade och tillverkade av S:t Louis Car Company och elutrustning från Westinghouse.
"PCC-vagn". från 1955 använda endast för sightseeingturer på linje 700.
Vagn nr 11 finns bevarad på Museispårvägen i Malmköping.