SS A28 11

AB Stockholms Spårvägar baureihe A28 nr 11

A28 11
© Petrus Sarmento

data für schienenfahrzeuge 11
Fahrzeug:  Triebwagen, PCC 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  ASJL, Westinghouse 1952 
Farbe:  speciell färgsättning, Sightseeinglinje 700 
Letzte revision:  1955-06-09 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1963 
Betreibklasse:  IIB driftsklass IIB (Nach geringfügiger Arbeiten betriebsfertige Fahrzeuge.)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe A28
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  A28 
Wagennummer:  10-11 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  ASJ, ASEA, Westinghouse 1952 
Personal: enmansbetjänad
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13930 
Breite (mm):  2340 
Höhe (mm):  3560 
Gewicht (kg):  15840 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1900+4400 
Drehzapfenabstand (mm):  6300 
Raddurchmesser (mm):  635 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 90
Motorenklasse: Weco 1432-K
Motorenstärke (kW):  4x48 
Steuerungklasse: PCC-Weco
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: V 2-002-0
Anzahl fahrgäste:  34 sitzplätze + 66 stehplätze = 100 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Inköpt av SSS 1963-08-24 från AB Demonteringar för 2000 kr.
Uppställd på järnvägsspår i Karlberg oktober 1963. I Karlberg vandaliserades vagnen, bl.a. slogs samtliga rutor ut. Försäkringar täckte glasskadorna.
Transport Hammarby-Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station-Karlberg (och åter?) på egna hjul tillsammans med SS 846 och SS 915. Dragkraft var SJ el- och diesellok. Transport Norra Station-Högdalen per vagnbjörn. Uppställd i Högdalen 1966-05-08.

Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1969-12-10 per vagnbjörn. I Hammarby genomgick vagnen 1970 en undersökning för uppskattning av revisionskostnaderna. Transporterad till Malmköping 1970-11-30 per trailer. Avtalsfordon. Kontaktman: Dan Erik Göransson. Avtalsfordonsförfarandet upphörde vid årsmötet 1976.

Renovering till driftsdugligt skick utfördes vintern 2004-2005. PCC-vagnen deltog 2005-06-11 i invigningen av den södra vändslingan i Malmköping.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS A28 Boggier är levererade och tillverkade av S:t Louis Car Company och elutrustning från Westinghouse.

"PCC-vagn" från 1955 använd endast för sightseeingturer på linje 700.