SS A28 11

AB Stockholms Spårvägar baureihe A28 nr 11
"PCC"

A28 11
© Petrus Sarmento

data für schienenfahrzeuge 11
Fahrzeug:  Triebwagen, typ PCC "PCC" 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  ASJL, Westinghouse 1952 
Farbe:  speciell färgsättning, Sightseeinglinje 700 
Letzte revision:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Betreibklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen.
Bewahrenklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1963 
 
 
data für baureihe A28 "PCC"
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  A28  "PCC"
Wagennummer:  10-11 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  ASJ, ASEA, Westinghouse 1952 
Personal: enmansbetjänad
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13930 
Breite (mm):  2340 
Höhe (mm):  3560 
Gewicht (kg):  15840 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1900+4400 
Drehzapfenabstand (mm):  6300 
Raddurchmesser (mm):  635 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 90
Motorenklasse: Weco 1432-K
Motorenstärke (kW):  4x48 
Steuerungklasse: PCC-Weco
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: V 2-002-0
Anzahl fahrgäste:  34 sitzplätze + 66 stehplätze = 100 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Inköpt av SSS 1963 08 24 från AB Demonteringar för 2000: .
Uppställd på järnvägsspår i Karlberg oktober 1963, uppställd i Högdalen 1966 05 08. Transport Hammarby-Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station Karlberg och åter på egna hjul tillsammans med SS 846 och SS 915. Dragkraft SJ el- och diesellok. Transport Norra Station Högdalen per vagnbjörn.
Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1969 12 10 per vagnbjörn. Transporterad till Malmköping 1970 11 30 per trailer.
I Karlberg vandaliserades vagnen, bl.a. slogs samtliga rutor ut. Försäkringar täckte glasskadorna. I Hammarby genomgick vagnen 1970 en undersökning för uppskattning av revisionskostnaderna. Avtalsfordon. Kontaktman: Dan Erik Göransson.
Avtalsfordonsförfarandet upphörde vid årsmötet 1976.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS A28 Boggier är levererade och tillverkade av S:t Louis Car Company och elutrustning från Westinghouse.

"PCC-vagn". från 1955 använda endast för sightseeingturer på linje 700.
Vagn nr 11 finns bevarad på Museispårvägen i Malmköping.