SS A11 288

AB Stockholms Spårvägar litt A11 nr 288

A11 288
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 288
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig tvåriktning (4xZR) 
Tillverkare:  MAN, NWAG 1922 
Färg:  blå/gul 
Senaste revision:  mars 1955 
Ombyggd:   
Ägare: Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Placering:  Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Museum år:  1958 
Driftsklass:  II driftsklass II (fordon klara för trafik men i behov av smärre arbeten)
Bevarandeklass:  2 (övriga museala vagnar) 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen A11
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig tvåriktning (4xZR) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  A11 
Vagnsnummer:  274-323 
Ursprungligt antal:  50 
Tillverkare:  MAN, AEG, NWAG, AEG 1921-1922 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  12580 
Bredd (mm):  2200 
Höjd (mm):  3800 
Vikt (kg):  21000 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1300+3000 
Boggiecentrumavstånd (mm):  4300 
Hjuldiameter (mm):  870 
Hjulringsbredd (mm): 95
Motortyp: ASEA BMW 113
Motorstyrka (kW):  60 
Kontrollertyp: AEG VNFB 4x100, kamvals
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: VH 1-000-1
Antal passagerare:  24 sittande + 38 stående = 62 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Djurgårdslinjen sedan den som premiärvagn den 2 juni 1991 återinvigde linjen.
Historik: Vagnen är byggd 1922 av M.A.N. i Augsburg, Tyskland. Den är av den första serien på femtio vagnar beställda av SS för främst den ökande förortstrafiken. Till mitten av 1930-talet gick den dock mest i innerstadstrafik. Därefter blev den som första vagn målad i den färgsättning som kom att gälla till mitten på 1980-talet, Samtidigt blev den baserad i Ulvsundahallen, senare Brommahallen, för trafik på Brommalinjerna 12 och 13. År 1949 gick den även på linje 11 till Ängby. Efter Brommalinjernas omställning till tunnelbana användes den på linje 15 till Sundbyberg för att 1958 ställas av som museivagn. Den var en av dragvagnarna vid den ovannämnda "avskedshyllningen" för innerstadsspårvagnarna år 1967.
Den 1 oktober 1989 var vagnen, nyrenoverad och åter i 1920-talsmålning, premiär- och trafikvagn vid 60-årsfirandet av linje 12:s förlängning till Nockeby. Vid samma tillfälle återinvigdes linjenumret 12 efter att i femton är ha varit 120.

Vagnen byggdes 1922 i Augsburg, Tyskland, och levererades till Stockholm samma år. Vagntypen användes främst på förortslinjerna, men även på vissa innerstadslinjer. Under 50-talet utrangerades vagnarna successivt. Från de vagnar som först togs ur trafik sparades motorer och körutrustning för att användas till en ny spårvagnstyp för de sydvästra förortsbanorna. De övriga skrotades. Vagn 288 sparades 1958 av Stockholms Spårvägar som museivagn. Vagnen är målad i 20-talets färgsättning. Till denna motorvagn brukar vagn 521, 846 eller 917 tillkopplas.

Deponerad hos SSS Stockholmsavdelning 1991 av AB Storstockholms Lokaltrafik.
Transporterad från SL Hammarbyverkstad till Alkärrshallen, Djurgården per trailer 1991 06 01.

Vagntypens historia:
SS A11 Leverantörer: nr 274-298 MAN/AEG, nr 299-323 NWAG/AEG.
Bevarad vagn: nr 288 på Djurgårdslinjen.