SS A11 288

AB Stockholms Spårvägar baureihe A11 nr 288

A11 288
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 288
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Hersteller:  MAN, NWAG 1922 
Farbe:  blå/gul 
Letzte revision:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Betreibklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen.
Bewahrenklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Besitzer: Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Standort:  Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Museumsjahr:  1958 
 
 
data für baureihe A11
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  A11 
Wagennummer:  274-323 
Ursprungliche anzahl:  50 
Hersteller:  MAN, AEG, NWAG, AEG 1921-1922 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  12580 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3800 
Gewicht (kg):  21000 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1300+3000 
Drehzapfenabstand (mm):  4300 
Raddurchmesser (mm):  870 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 95
Motorenklasse: ASEA BMW 113
Motorenstärke (kW):  60 
Steuerungklasse: AEG VNFB 4x100, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:  24 sitzplätze + 38 stehplätze = 62 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Djurgårdslinjen sedan den som premiärvagn den 2 juni 1991 återinvigde linjen.
Historik: Vagnen är byggd 1922 av M.A.N. i Augsburg, Tyskland. Den är av den första serien på femtio vagnar beställda av SS för främst den ökande förortstrafiken. Till mitten av 1930-talet gick den dock mest i innerstadstrafik. Därefter blev den som första vagn målad i den färgsättning som kom att gälla till mitten på 1980-talet, Samtidigt blev den baserad i Ulvsundahallen, senare Brommahallen, för trafik på Brommalinjerna 12 och 13. År 1949 gick den även på linje 11 till Ängby. Efter Brommalinjernas omställning till tunnelbana användes den på linje 15 till Sundbyberg för att 1958 ställas av som museivagn. Den var en av dragvagnarna vid den ovannämnda "avskedshyllningen" för innerstadsspårvagnarna år 1967.
Den 1 oktober 1989 var vagnen, nyrenoverad och åter i 1920-talsmålning, premiär- och trafikvagn vid 60-årsfirandet av linje 12:s förlängning till Nockeby. Vid samma tillfälle återinvigdes linjenumret 12 efter att i femton är ha varit 120.

Vagnen byggdes 1922 i Augsburg, Tyskland, och levererades till Stockholm samma år. Vagntypen användes främst på förortslinjerna, men även på vissa innerstadslinjer. Under 50-talet utrangerades vagnarna successivt. Från de vagnar som först togs ur trafik sparades motorer och körutrustning för att användas till en ny spårvagnstyp för de sydvästra förortsbanorna. De övriga skrotades. Vagn 288 sparades 1958 av Stockholms Spårvägar som museivagn. Vagnen är målad i 20-talets färgsättning. Till denna motorvagn brukar vagn 521, 846 eller 917 tillkopplas.

Deponerad hos SSS Stockholmsavdelning 1991 av AB Storstockholms Lokaltrafik.
Transporterad från SL Hammarbyverkstad till Alkärrshallen, Djurgården per trailer 1991 06 01.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS A11 Leverantörer: nr 274-298 MAN/AEG, nr 299-323 NWAG/AEG.
Bevarad vagn: nr 288 på Djurgårdslinjen.