NS M67B 92

Norrköping Spårvägar litt M67B nr 92

M67B 92
© Bengt Wiktorsson

data för rälsfordon 92
Fordon:  motorvagn 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Tillverkare:  ASJL, ASEA 1966 
Färg:  gul 
Senaste revision:   
Ombyggd:   
Ägare: Norrköpings kommun nytt fönster 
Placering:  Norrköping 
Museum år:   
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Deponerad hos: SSS Östgötaavdelningen nytt fönster 
 
 
data för typen M67B
Fordon:  motorvagn 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  Norrköping Spårvägar (NS) 
Stad:  Norrköping 
Littera:  M67B 
Vagnsnummer:  91-94 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  ASJL, ASEA (GS + NME) 1966-1967 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  12200 
Bredd (mm):  2360 
Höjd (mm):   
Vikt (kg):  14500 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1800 
Boggiecentrumavstånd (mm):  5500 
Hjuldiameter (mm):  680 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp:
Motorstyrka (kW):  120 
Kontrollertyp:
Koppeltyp:
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):  60 
Dörrordning:
Antal passagerare:  28 sittande + 62 stående = 90 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  ombyggda från M67 

Rälsfordonets historia:
Tidigare nr 152 fram till 1995, därefter nr 52. Efter ombyggnad 1998 nr 92.

Som de övriga vagnar av typen levererades vagn 152 under våren 1967. Den sattes i trafik under september efter högertrafikomläggningen. Vagnen kolliderade under våren 1970 med en GDG-ägd turistbuss i korsningen E4-Taborsbergsvägen. Vagnen fick förhållandevis stora skador på främre delen av vagnkorgen. Främre boggien skadades också så svårt att den skrotades. 1991 krockade vagnen återigen med en buss. Denna gång var det en finsk turistbuss som körde på vagnen i korsningen Kungsgatan –Nygatan. Vagnkorgen var mycket svårt skadad och den skickades till en bilriktningsfirma i Örebro. Vagnen fick en ganska omfattande renovering med ny färgsättning på väggskivor och säten och nya framdörrar. Vagnen blev 1995 vagn 52 och under 1998 ombyggdes den ytterligare med säkerhetsgrepp nya destinationsskyltar och blinkers och blev M67B vagn 92. Vagnen är reservvagn och användes i trafik till våren 2003. Vagnen har vid vissa tillfällen använts vid evenemang och ingår i Spårvägsmuseets samlingar. Under januari 2011 användes vagnen kortvarigt för avisning av luftledningen då arbetsvagn 901 var trasig.