NS M67B 92

Norrköping Spårvägar class M67B no 92

M67B 92
© Bengt Wiktorsson

data for rail vehicle 92
Vehicle:  motor car 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  ASJL, ASEA 1966 
Colour:  gul 
Last renevation:   
Rebuilt:   
Owner: Norrköpings kommun nytt fönster 
Housed:  Norrköping 
Museum year:   
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Deposited with the: SSS Östgötaavdelningen nytt fönster 
 
 
data for the class M67B
Vehicle:  motor car 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  Norrköping Spårvägar (NS) 
Town:  Norrköping 
Class:  M67B 
Car number:  91-94 
Built number: 
Manufacturer:  ASJL, ASEA (GS + NME) 1966-1967 
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  12200 
Width (mm):  2360 
Height (mm):   
Weight (kg):  14500 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1800 
Boggie center base (mm):  5500 
Wheel diameter (mm):  680 
Wheel tread width (mm):
Type of motor:
Motor power (kW):  120 
Type of controller:
Type of coupling:
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):  60 
Door arrangement:
Number of passengers:  28 seating + 62 standing = 90 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:  ombyggda från M67 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Tidigare nr 152 fram till 1995, därefter nr 52. Efter ombyggnad 1998 nr 92.

Som de övriga vagnar av typen levererades vagn 152 under våren 1967. Den sattes i trafik under september efter högertrafikomläggningen. Vagnen kolliderade under våren 1970 med en GDG-ägd turistbuss i korsningen E4-Taborsbergsvägen. Vagnen fick förhållandevis stora skador på främre delen av vagnkorgen. Främre boggien skadades också så svårt att den skrotades. 1991 krockade vagnen återigen med en buss. Denna gång var det en finsk turistbuss som körde på vagnen i korsningen Kungsgatan –Nygatan. Vagnkorgen var mycket svårt skadad och den skickades till en bilriktningsfirma i Örebro. Vagnen fick en ganska omfattande renovering med ny färgsättning på väggskivor och säten och nya framdörrar. Vagnen blev 1995 vagn 52 och under 1998 ombyggdes den ytterligare med säkerhetsgrepp nya destinationsskyltar och blinkers och blev M67B vagn 92. Vagnen är reservvagn och användes i trafik till våren 2003. Vagnen har vid vissa tillfällen använts vid evenemang och ingår i Spårvägsmuseets samlingar. Under januari 2011 användes vagnen kortvarigt för avisning av luftledningen då arbetsvagn 901 var trasig.