NS M67B 92
Norrköping Spårvägar class M67B no 92
© Bengt Wiktorsson
data for rail vehicle 92 | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Manufacturer: | ASJL, ASEA 1966 |
Colour: | gul |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: |
Norrköpings kommun ![]() |
Housed: | Norrköping |
Museum year: | |
Operation category: | I ![]() |
Deposited with the: |
SSS Östgötaavdelningen ![]() |
|
|
data for the class M67B | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Company: | Norrköping Spårvägar (NS) |
Town: | Norrköping |
Class: | M67B |
Car number: | 91-94 |
Built number: | 4 |
Manufacturer: | ASJL, ASEA (GS + NME) 1966-1967 |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 12200 |
Width (mm): | 2360 |
Height (mm): | |
Weight (kg): | 14500 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1800 |
Boggie center base (mm): | 5500 |
Wheel diameter (mm): | 680 |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | 120 |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | 60 |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 28 seating + 62 standing = 90 passengers |
Out of service: | ![]() |
Note: | ombyggda från M67 |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Tidigare nr 152 fram till 1995, därefter nr 52. Efter ombyggnad 1998 nr 92.
Som de övriga vagnar av typen levererades vagn 152 under våren 1967. Den sattes i trafik under september efter högertrafikomläggningen. Vagnen kolliderade under våren 1970 med en GDG-ägd turistbuss i korsningen E4-Taborsbergsvägen. Vagnen fick förhållandevis stora skador på främre delen av vagnkorgen. Främre boggien skadades också så svårt att den skrotades. 1991 krockade vagnen återigen med en buss. Denna gång var det en finsk turistbuss som körde på vagnen i korsningen Kungsgatan –Nygatan. Vagnkorgen var mycket svårt skadad och den skickades till en bilriktningsfirma i Örebro. Vagnen fick en ganska omfattande renovering med ny färgsättning på väggskivor och säten och nya framdörrar. Vagnen blev 1995 vagn 52 och under 1998 ombyggdes den ytterligare med säkerhetsgrepp nya destinationsskyltar och blinkers och blev M67B vagn 92. Vagnen är reservvagn och användes i trafik till våren 2003. Vagnen har vid vissa tillfällen använts vid evenemang och ingår i Spårvägsmuseets samlingar. Under januari 2011 användes vagnen kortvarigt för avisning av luftledningen då arbetsvagn 901 var trasig.