NS M67B 92
Norrköping Spårvägar baureihe M67B nr 92
© Bengt Wiktorsson
data für schienenfahrzeuge 92 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Hersteller: | ASJL, ASEA 1966 |
Farbe: | gul |
Letzte revision: | |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
Norrköpings kommun ![]() |
Standort: | Norrköping |
Museumsjahr: | |
Betreibklasse: | I ![]() |
Ausgeliehen an: |
SSS Östgötaavdelningen ![]() |
|
|
data für baureihe M67B | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Firma: | Norrköping Spårvägar (NS) |
Stadt: | Norrköping |
Baureihe: | M67B |
Wagennummer: | 91-94 |
Ursprungliche anzahl: | 4 |
Hersteller: | ASJL, ASEA (GS + NME) 1966-1967 |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 12200 |
Breite (mm): | 2360 |
Höhe (mm): | |
Gewicht (kg): | 14500 |
Achsanordnung: | Bo'Bo' |
Achsstand (mm): | 1800 |
Drehzapfenabstand (mm): | 5500 |
Raddurchmesser (mm): | 680 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | 120 |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 60 |
Türanordnung: | |
Anzahl fahrgäste: | 28 sitzplätze + 62 stehplätze = 90 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: | ombyggda från M67 |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Tidigare nr 152 fram till 1995, därefter nr 52. Efter ombyggnad 1998 nr 92.
Som de övriga vagnar av typen levererades vagn 152 under våren 1967. Den sattes i trafik under september efter högertrafikomläggningen. Vagnen kolliderade under våren 1970 med en GDG-ägd turistbuss i korsningen E4-Taborsbergsvägen. Vagnen fick förhållandevis stora skador på främre delen av vagnkorgen. Främre boggien skadades också så svårt att den skrotades. 1991 krockade vagnen återigen med en buss. Denna gång var det en finsk turistbuss som körde på vagnen i korsningen Kungsgatan –Nygatan. Vagnkorgen var mycket svårt skadad och den skickades till en bilriktningsfirma i Örebro. Vagnen fick en ganska omfattande renovering med ny färgsättning på väggskivor och säten och nya framdörrar. Vagnen blev 1995 vagn 52 och under 1998 ombyggdes den ytterligare med säkerhetsgrepp nya destinationsskyltar och blinkers och blev M67B vagn 92. Vagnen är reservvagn och användes i trafik till våren 2003. Vagnen har vid vissa tillfällen använts vid evenemang och ingår i Spårvägsmuseets samlingar. Under januari 2011 användes vagnen kortvarigt för avisning av luftledningen då arbetsvagn 901 var trasig.