NS M67B 92

Norrköping Spårvägar baureihe M67B nr 92

M67B 92
© Bengt Wiktorsson

data für schienenfahrzeuge 92
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  ASJL, ASEA 1966 
Farbe:  gul 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: Norrköpings kommun nytt fönster 
Standort:  Norrköping 
Museumsjahr:   
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Ausgeliehen an: SSS Östgötaavdelningen nytt fönster 
 
 
data für baureihe M67B
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  Norrköping Spårvägar (NS) 
Stadt:  Norrköping 
Baureihe:  M67B 
Wagennummer:  91-94 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  ASJL, ASEA (GS + NME) 1966-1967 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  12200 
Breite (mm):  2360 
Höhe (mm):   
Gewicht (kg):  14500 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):  5500 
Raddurchmesser (mm):  680 
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):  120 
Steuerungklasse:
Kopplungklasse:
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  60 
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  28 sitzplätze + 62 stehplätze = 90 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:  ombyggda från M67 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Tidigare nr 152 fram till 1995, därefter nr 52. Efter ombyggnad 1998 nr 92.

Som de övriga vagnar av typen levererades vagn 152 under våren 1967. Den sattes i trafik under september efter högertrafikomläggningen. Vagnen kolliderade under våren 1970 med en GDG-ägd turistbuss i korsningen E4-Taborsbergsvägen. Vagnen fick förhållandevis stora skador på främre delen av vagnkorgen. Främre boggien skadades också så svårt att den skrotades. 1991 krockade vagnen återigen med en buss. Denna gång var det en finsk turistbuss som körde på vagnen i korsningen Kungsgatan –Nygatan. Vagnkorgen var mycket svårt skadad och den skickades till en bilriktningsfirma i Örebro. Vagnen fick en ganska omfattande renovering med ny färgsättning på väggskivor och säten och nya framdörrar. Vagnen blev 1995 vagn 52 och under 1998 ombyggdes den ytterligare med säkerhetsgrepp nya destinationsskyltar och blinkers och blev M67B vagn 92. Vagnen är reservvagn och användes i trafik till våren 2003. Vagnen har vid vissa tillfällen använts vid evenemang och ingår i Spårvägsmuseets samlingar. Under januari 2011 användes vagnen kortvarigt för avisning av luftledningen då arbetsvagn 901 var trasig.