SRJ 52

Stockholm-Roslagens Järnvägar nr 52

 52
© Rickard Vesterberg

data för rälsfordon 52
Fordon:  motorvagn 
Typ:   
Tillverkare:  Arlöf, AEG 1911 
Färg:   
Senaste revision:   
Ombyggd:   
Ägare: Böda Skogsjärnväg nytt fönster 
Placering:  Böda Skogsjärnväg nytt fönster 
Museum år:   
Notering: Stocksund
Deponerad hos:  
 
 
data för typen (mv)
Fordon:  motorvagn 
Typ:   
Bolag:  Stockholm-Roslagens Järnvägar (SRJ) 
Stad:  Stocksund 
Bana:  Långängsbanan 
Littera:  (mv) 
Vagnsnummer:  51-52 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Arlöf, AEG 1911 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  10500 
Bredd (mm):  2000 
Höjd (mm):   
Vikt (kg):  13200 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):  3300 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):   
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp:
Motorstyrka (kW):  2x40 
Kontrollertyp:
Koppeltyp:
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):  30 
Dörrordning:
Antal passagerare:  24 sittande + 17 stående = 41 passagerare 
Utrangerade:  1934 
Notering:  Stocksund 

Rälsfordonets historia:
Vagnskorgen tjänstgjorde som bikupa när den räddades och hamnade då på Sollentuna Enskilda Järnväg (SEJ) i Viby, Sollentuna norr om Stockholm. Där fick korgen en nytillverkad ram under korgen samt boggier från Jönköping-Gripenbergs Järnväg (JGJ) med 600 mm spårvidd. Vagnen användes sällan på SEJ och när SEJ lades ned 1996 så flyttades vagnen till Böda Skogsjärnväg (BÖSJ) på Öland. Där har vagnens koppel sänkts för att anpassas för BÖSJ. Vagnen har också fått ett nytt tak. Vagnen används sällan i trafiken utan endast i speciella sammanhang.

Vagntypens historia:
Normalspåriga vagnar för anslutninglinjen Stocksund-Långängstorp. Även använda (inhyrda) på Södra Lidingöbanan (SSLidJ) 1914 och 1916. Sålda 1934 till Lidingö trafik AB (LiB), men aldrig använda i persontrafik där.