SRJ 52
Stockholm-Roslagens Järnvägar nr 52
© Rickard Vesterberg
data för rälsfordon 52 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | |
Tillverkare: | Arlöf, AEG 1911 |
Färg: | |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: | Böda Skogsjärnväg |
Placering: | Böda Skogsjärnväg |
Museum år: | |
Notering: | Stocksund |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen (mv) | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | |
Bolag: | Stockholm-Roslagens Järnvägar (SRJ) |
Stad: | Stocksund |
Bana: | Långängsbanan |
Littera: | (mv) |
Vagnsnummer: | 51-52 |
Ursprungligt antal: | 2 |
Tillverkare: | Arlöf, AEG 1911 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 10500 |
Bredd (mm): | 2000 |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 13200 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 3300 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 2x40 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 30 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 24 sittande + 17 stående = 41 passagerare |
Utrangerade: | 1934 |
Notering: | Stocksund |
Rälsfordonets historia:
Vagnskorgen tjänstgjorde som bikupa när den räddades och hamnade då på Sollentuna Enskilda Järnväg (SEJ) i Viby, Sollentuna norr om Stockholm. Där fick korgen en nytillverkad ram under korgen samt boggier från Jönköping-Gripenbergs Järnväg (JGJ) med 600 mm spårvidd. Vagnen användes sällan på SEJ och när SEJ lades ned 1996 så flyttades vagnen till Böda Skogsjärnväg (BÖSJ) på Öland. Där har vagnens koppel sänkts för att anpassas för BÖSJ. Vagnen har också fått ett nytt tak. Vagnen används sällan i trafiken utan endast i speciella sammanhang.
Vagntypens historia:
Normalspåriga vagnar för anslutninglinjen Stocksund-Långängstorp. Även använda (inhyrda) på Södra Lidingöbanan (SSLidJ) 1914 och 1916. Sålda 1934 till Lidingö trafik AB (LiB), men aldrig använda i persontrafik där.