SS F3 4038
AB Stockholms Spårvägar litt F3 nr 4038
© Bruse LF Persson
data för rälsfordon 4038 | |
---|---|
Fordon: | trådbuss |
Typ: | tvåaxlig enriktning (2xER) |
Tillverkare: | Scania-Vabis, Hägglund, ASEA 1949 1949 |
Färg: | röd, vit |
Senaste revision: | 1964 |
Ombyggd: | |
Ägare: | SSS |
Placering: | Djurgårdslinjen |
Museum år: | |
Driftsklass: | I (fordon som är klara för trafik) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen F3 | |
Fordon: | trådbuss |
Typ: | tvåaxlig enriktning (2xER) |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stad: | Stockholm |
Littera: | F3 |
Vagnsnummer: | A1571-1574, 1577-1579, 1581-1585, 1589, 1593-1594, 1597-1599, 1601, 1605-1607, 1610-1611, 1613-1617, 1619-1620, 1622, 1627-1629, 1632, 1636, 1640, 1642, 1644, 1651-1654, 1656, 1661, 1665, 1667-1668, 1670, 1672, 1675, 1677, 1679-1680, 1682-1683, 1685, 1687, 1690, A74001-74053 |
Ursprungligt antal: | 113 |
Tillverkare: | Scania, Hägglund, ASEA 1947-1949 |
Bemanning: | fast konduktör |
Spårvidd (mm): | |
Längd (mm): | 10100 |
Bredd (mm): | 2420 |
Höjd (mm): | 3420 |
Vikt (kg): | 8400 |
Axelföljd: | 1'A |
Axelavstånd (mm): | 5500 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | ASEA LJB 26-34 |
Motorstyrka (kW): | 1x80 |
Kontrollertyp: | ASEA CBK 40B |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 25 sittande + 42 stående = 67 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: | ringdimension 11x20 |
Rälsfordonets historia:
Inköpt av SSS 1965 11 29 från AB Stockholms Spårvägar för 150 kr.
Uppställd i Högdalen, transporterad till Skokloster 1966 04 10. Uppställd på motormuseets gård.
Transporterad till Bromma Flygplats 1971 08 19.
Uppställd på Sergels Torg, Stockholm, 1972 06 01 19 i samband med FN:s miljövårdskonferens.
Transporterad till Malmköping 1972 06 19 och till Jättne 1972 09 11.
Av anskaffningsskäl har bussen tidigare benämnts SS 4016.
1986 08 11 beslöts att omnumrera bussen till sitt rätta nummer 4038.
Dispens för kilometerräknare.
Renoverad och premiärkörd på Spårvagnens dag söndagen den 31 maj 2009, med trådbussläp G221 nr 1369 med strömavtagare.
Vagntypens historia:
Vagn 1571-1690 fick nummer i den vanliga löpande registeringsnummerserien för tunga fordon i Stockholm, därav luckorna i nummerserien.
Bevarade vagnar: F3 nr A1583 på Stockholms Spårvägsmuseum och F3 nr A74036 på Museispårvägen i Malmköping.