NKA S47 110
Norrköpings Kommunala Affärsverk litt S47 nr 110
"stockholmssläpvagnarna"
© Leif Dahlquist
data för rälsfordon 110 | |
---|---|
Fordon: | släpvagn "stockholmssläpvagnarna" |
Typ: | (2xZR) |
Tillverkare: | Arlöf 1907 |
Färg: | gul |
Senaste revision: | 1947-1948 |
Ombyggd: | till täckt av SS 1939, ombyggd av NKA 1947. |
Ägare: | SSS |
Placering: | Norrköping |
Museum år: | |
Notering: | f.d. SNS C5 nr ?, SS litt C7 nr 878, SS litt C7 nr 1878, köpt av NKA 1947 |
Driftsklass: | I (fordon som är klara för trafik) |
Bevarandeklass: | 2 (övriga museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen S47 "stockholmssläpvagnarna" | |
Fordon: | släpvagn |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) |
Stad: | Norrköping |
Littera: | S47 "stockholmssläpvagnarna" |
Vagnsnummer: | 109-118 |
Ursprungligt antal: | 10 |
Tillverkare: | Arlöf 1907-1908 |
Bemanning: | rörlig konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 8000 |
Bredd (mm): | 2200 |
Höjd (mm): | 2900 |
Vikt (kg): | 4000 |
Axelföljd: | 2 |
Axelavstånd (mm): | 2000 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 750 |
Hjulringsbredd (mm): | 78 |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 50 |
Dörrordning: | V 1-000-0, H 0-000-1 |
Antal passagerare: | 18 sittande + 32 stående = 50 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Rälsfordonets historia:
Före detta SS C7 1878. Byggd av ASJ i Arlöv 1907. Vagnen såldes av SS till G Karlssons Skrotaktiebolag, Sundbyberg 1947. Vagnen såldes vidare till Norrköpings Spårvägar och kom i trafik i november 1947. Den avställdes i april 1951. Vagnkorgen såld som sommarstuga 1951 och hamnade i skogen vid Södra Långtorp nära Abborreberg. Inbyggd i hus under 1950-talet. Vagnen övertogs av Willy Forsström som skänkte den vidare till Svenska Spårvägssällskapets Östgötaavdelning 1997. Vagnen renoverades som museivagn och kompletterades med delar från vagnarna 116 och SS1881. Vid renoveringen tillverkades ett helt nytt underrede med vissa delar från det svårt rostangripna underredet till SS 1881. Vagnskorgens stomme kompletterades med trädetaljer från vagnskorgen till vagn 116. Helt ny inredning tillverkades. Den sattes i trafik i mars 2004 efter 53 år bortavaro från Norrköpings gator. Vagnen är deponerad hos Spårvägsmuseet i Norrköping.
Vagntypens historia:
fd SNS C5 och fd SS C7 köpta 1947.
Vagn 110 bevarad av SSS i Norrköping.