NKA S47 110

Norrköpings Kommunala Affärsverk litt S47 nr 110
"stockholmssläpvagnarna"

S47 110
© Leif Dahlquist

data för rälsfordon 110
Fordon:  släpvagn "stockholmssläpvagnarna" 
Typ:  (2xZR) 
Tillverkare:  Arlöf 1907 
Färg:  gul 
Senaste revision:  1947-1948 
Ombyggd:  till täckt av SS 1939, ombyggd av NKA 1947. 
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Norrköping 
Museum år:   
Notering: f.d. SNS C5 nr ?, SS litt C7 nr 878, SS litt C7 nr 1878, köpt av NKA 1947
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Bevarandeklass:  2 (övriga museala vagnar) 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen S47 "stockholmssläpvagnarna"
Fordon:  släpvagn 
Typ:  tvåaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Stad:  Norrköping 
Littera:  S47  "stockholmssläpvagnarna"
Vagnsnummer:  109-118 
Ursprungligt antal:  10 
Tillverkare:  Arlöf 1907-1908 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  8000 
Bredd (mm):  2200 
Höjd (mm):  2900 
Vikt (kg):  4000 
Axelföljd: 
Axelavstånd (mm):  2000 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  750 
Hjulringsbredd (mm): 78
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):  50 
Dörrordning: V 1-000-0, H 0-000-1
Antal passagerare:  18 sittande + 32 stående = 50 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Före detta SS C7 1878. Byggd av ASJ i Arlöv 1907. Vagnen såldes av SS till G Karlssons Skrotaktiebolag, Sundbyberg 1947. Vagnen såldes vidare till Norrköpings Spårvägar och kom i trafik i november 1947. Den avställdes i april 1951. Vagnkorgen såld som sommarstuga 1951 och hamnade i skogen vid Södra Långtorp nära Abborreberg. Inbyggd i hus under 1950-talet. Vagnen övertogs av Willy Forsström som skänkte den vidare till Svenska Spårvägssällskapets Östgötaavdelning 1997. Vagnen renoverades som museivagn och kompletterades med delar från vagnarna 116 och SS1881. Vid renoveringen tillverkades ett helt nytt underrede med vissa delar från det svårt rostangripna underredet till SS 1881. Vagnskorgens stomme kompletterades med trädetaljer från vagnskorgen till vagn 116. Helt ny inredning tillverkades. Den sattes i trafik i mars 2004 efter 53 år bortavaro från Norrköpings gator. Vagnen är deponerad hos Spårvägsmuseet i Norrköping.

Vagntypens historia:
NKA S47 fd SNS C5 och fd SS C7 köpta 1947.
Vagn 110 bevarad av SSS i Norrköping.