NKA S47 110

Norrköpings Kommunala Affärsverk class S47 no 110
"stockholmssläpvagnarna"

S47 110
© Leif Dahlquist

data for rail vehicle 110
Vehicle:  trailer car "stockholmssläpvagnarna" 
Class:  (2xZR) 
Manufacturer:  Arlöf 1907 
Colour:  gul 
Last renevation:  1947-1948 
Rebuilt:  till täckt av SS 1939, ombyggd av NKA 1947. 
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Norrköping 
Museum year:   
Note: f.d. SNS C5 nr ?, SS litt C7 nr 878, SS litt C7 nr 1878, köpt av NKA 1947
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Preservation category:  2 (other museum vehicles) 
Deposited with the:  
 
 
data for the class S47 "stockholmssläpvagnarna"
Vehicle:  trailer car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Company:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Town:  Norrköping 
Class:  S47  "stockholmssläpvagnarna"
Car number:  109-118 
Built number:  10 
Manufacturer:  Arlöf 1907-1908 
Staffing: rörlig konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  8000 
Width (mm):  2200 
Height (mm):  2900 
Weight (kg):  4000 
Axel arrangement: 
Wheelbase (mm):  2000 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  750 
Wheel tread width (mm): 78
Type of motor:
Motor power (kW):   
Type of controller:
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):  50 
Door arrangement: V 1-000-0, H 0-000-1
Number of passengers:  18 seating + 32 standing = 50 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Före detta SS C7 1878. Byggd av ASJ i Arlöv 1907. Vagnen såldes av SS till G Karlssons Skrotaktiebolag, Sundbyberg 1947. Vagnen såldes vidare till Norrköpings Spårvägar och kom i trafik i november 1947. Den avställdes i april 1951. Vagnkorgen såld som sommarstuga 1951 och hamnade i skogen vid Södra Långtorp nära Abborreberg. Inbyggd i hus under 1950-talet. Vagnen övertogs av Willy Forsström som skänkte den vidare till Svenska Spårvägssällskapets Östgötaavdelning 1997. Vagnen renoverades som museivagn och kompletterades med delar från vagnarna 116 och SS1881. Vid renoveringen tillverkades ett helt nytt underrede med vissa delar från det svårt rostangripna underredet till SS 1881. Vagnskorgens stomme kompletterades med trädetaljer från vagnskorgen till vagn 116. Helt ny inredning tillverkades. Den sattes i trafik i mars 2004 efter 53 år bortavaro från Norrköpings gator. Vagnen är deponerad hos Spårvägsmuseet i Norrköping.

The history of the class (only in Swedish):
NKA S47 fd SNS C5 och fd SS C7 köpta 1947.
Vagn 110 bevarad av SSS i Norrköping.