NKA S47 110

Norrköpings Kommunala Affärsverk baureihe S47 nr 110
"stockholmssläpvagnarna"

S47 110
© Leif Dahlquist

data für schienenfahrzeuge 110
Fahrzeug:  Beiwagen "stockholmssläpvagnarna" 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  Arlöf 1907 
Farbe:  gul 
Letzte revision:  1947-1948 
Wieder aufgebaut:  till täckt av SS 1939, ombyggd av NKA 1947. 
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Norrköping 
Museumsjahr:   
Notierung: f.d. SNS C5 nr ?, SS litt C7 nr 878, SS litt C7 nr 1878, köpt av NKA 1947
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe S47 "stockholmssläpvagnarna"
Fahrzeug:  Beiwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Stadt:  Norrköping 
Baureihe:  S47  "stockholmssläpvagnarna"
Wagennummer:  109-118 
Ursprungliche anzahl:  10 
Hersteller:  Arlöf 1907-1908 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  8000 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  2900 
Gewicht (kg):  4000 
Achsanordnung: 
Achsstand (mm):  2000 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  750 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 78
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  50 
Türanordnung: V 1-000-0, H 0-000-1
Anzahl fahrgäste:  18 sitzplätze + 32 stehplätze = 50 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Före detta SS C7 1878. Byggd av ASJ i Arlöv 1907. Vagnen såldes av SS till G Karlssons Skrotaktiebolag, Sundbyberg 1947. Vagnen såldes vidare till Norrköpings Spårvägar och kom i trafik i november 1947. Den avställdes i april 1951. Vagnkorgen såld som sommarstuga 1951 och hamnade i skogen vid Södra Långtorp nära Abborreberg. Inbyggd i hus under 1950-talet. Vagnen övertogs av Willy Forsström som skänkte den vidare till Svenska Spårvägssällskapets Östgötaavdelning 1997. Vagnen renoverades som museivagn och kompletterades med delar från vagnarna 116 och SS1881. Vid renoveringen tillverkades ett helt nytt underrede med vissa delar från det svårt rostangripna underredet till SS 1881. Vagnskorgens stomme kompletterades med trädetaljer från vagnskorgen till vagn 116. Helt ny inredning tillverkades. Den sattes i trafik i mars 2004 efter 53 år bortavaro från Norrköpings gator. Vagnen är deponerad hos Spårvägsmuseet i Norrköping.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
NKA S47 fd SNS C5 och fd SS C7 köpta 1947.
Vagn 110 bevarad av SSS i Norrköping.