NKA S47 110
Norrköpings Kommunala Affärsverk baureihe S47 nr 110
"stockholmssläpvagnarna"
© Leif Dahlquist
data für schienenfahrzeuge 110 | |
---|---|
Fahrzeug: | Beiwagen "stockholmssläpvagnarna" |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | Arlöf 1907 |
Farbe: | gul |
Letzte revision: | 1947-1948 |
Wieder aufgebaut: | till täckt av SS 1939, ombyggd av NKA 1947. |
Besitzer: | SSS |
Standort: | Norrköping |
Museumsjahr: | |
Notierung: | f.d. SNS C5 nr ?, SS litt C7 nr 878, SS litt C7 nr 1878, köpt av NKA 1947 |
Betreibklasse: | I (Betriebsfertige Fahrzeuge) |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe S47 "stockholmssläpvagnarna" | |
Fahrzeug: | Beiwagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) |
Stadt: | Norrköping |
Baureihe: | S47 "stockholmssläpvagnarna" |
Wagennummer: | 109-118 |
Ursprungliche anzahl: | 10 |
Hersteller: | Arlöf 1907-1908 |
Personal: | rörlig konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 8000 |
Breite (mm): | 2200 |
Höhe (mm): | 2900 |
Gewicht (kg): | 4000 |
Achsanordnung: | 2 |
Achsstand (mm): | 2000 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 750 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 78 |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 50 |
Türanordnung: | V 1-000-0, H 0-000-1 |
Anzahl fahrgäste: | 18 sitzplätze + 32 stehplätze = 50 fahrgäste |
Verschrottet: | |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Före detta SS C7 1878. Byggd av ASJ i Arlöv 1907. Vagnen såldes av SS till G Karlssons Skrotaktiebolag, Sundbyberg 1947. Vagnen såldes vidare till Norrköpings Spårvägar och kom i trafik i november 1947. Den avställdes i april 1951. Vagnkorgen såld som sommarstuga 1951 och hamnade i skogen vid Södra Långtorp nära Abborreberg. Inbyggd i hus under 1950-talet. Vagnen övertogs av Willy Forsström som skänkte den vidare till Svenska Spårvägssällskapets Östgötaavdelning 1997. Vagnen renoverades som museivagn och kompletterades med delar från vagnarna 116 och SS1881. Vid renoveringen tillverkades ett helt nytt underrede med vissa delar från det svårt rostangripna underredet till SS 1881. Vagnskorgens stomme kompletterades med trädetaljer från vagnskorgen till vagn 116. Helt ny inredning tillverkades. Den sattes i trafik i mars 2004 efter 53 år bortavaro från Norrköpings gator. Vagnen är deponerad hos Spårvägsmuseet i Norrköping.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
fd SNS C5 och fd SS C7 köpta 1947.
Vagn 110 bevarad av SSS i Norrköping.