GS M25 569
Göteborgs Spårvägar litt M25 nr 569
© Baard Belsas
data för rälsfordon 569 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Tillverkare: | Hägglund |
Färg: | |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: |
Ringlinien ![]() |
Placering: | Ringlinien ![]() |
Museum år: | 2003 |
Deponerad hos: | |
Status: | skrotad |
|
|
data för typen M25 | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) ![]() |
Stad: | Göteborg |
Littera: | M25 |
Vagnsnummer: | 501-625 |
Ursprungligt antal: | 125 |
Tillverkare: | Hägglund 1958-1962 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 15132 |
Bredd (mm): | 2650 |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 18200 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 7000 |
Hjuldiameter (mm): | 680 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | HS MBL 10A |
Motorstyrka (kW): | 200 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 60 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 38 sittande + 78 stående = 116 passagerare |
Utrangerade: | 1994 |
Notering: | Tidigare typbeteckning MB06 |
Rälsfordonets historia:
Från börjanGS M25 569. Såldes 1992-1994 till Oslo och blev OS SM91 275. Sommaren 2011 åter till Göteborg som M25 nr 569. Skall användas som reservdelsvagn.
Skrotad.
Vagntypens historia:
Levererade som vsäntervagnar och ombyggda frö högertrafik 1963-1970.
30 stycken M25 modifierades för att gå på Angeredsbanan, 15 i vänstertrafikutförande och 15 i högertrafikutförande. Då denna bana första tiden saknade vändslingor ville man ha spårvagnståg med en förarhytt i var ände av tåget. Vagnar för Angeredsbanan fick ett "A" i typbeteckningen. Dessa vagnar blev ombyggda för A-banan:
Vänstervagnar (M25Av) nr 579-593
Högervagnar (M25Ah) nr 611-625
Under 1992-1994 såldes 36 st till Oslo Sporveier och erhöll numren 264-299.

Tidigare utförande:
Som Oslo Sporveier SM91 nr 275, åren 1993-2011. © Andreas Tunem Arnestad.