GS M25 569
Göteborgs Spårvägar baureihe M25 nr 569

© Baard Belsas
| data für schienenfahrzeuge 569 | |
|---|---|
| Fahrzeug: | Triebwagen |
| Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
| Hersteller: | Hägglund |
| Farbe: | |
| Letzte revision: | |
| Wieder aufgebaut: | |
| Besitzer: |
Ringlinien |
| Standort: | Ringlinien |
| Museumsjahr: | 2003 |
| Ausgeliehen an: | |
| Status: | verschrotten |
| |
|
| data für baureihe M25 | |
| Fahrzeug: | Triebwagen |
| Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
| Firma: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
| Stadt: | Göteborg |
| Baureihe: | M25 |
| Wagennummer: | 501-625 |
| Ursprungliche anzahl: | 125 |
| Hersteller: | Hägglund 1958-1962 |
| Personal: | enmansbetjänad |
| Spurweite (mm): | 1435 |
| Länge (mm): | 15132 |
| Breite (mm): | 2650 |
| Höhe (mm): | |
| Gewicht (kg): | 18200 |
| Achsanordnung: | Bo'Bo' |
| Achsstand (mm): | 1800 |
| Drehzapfenabstand (mm): | 7000 |
| Raddurchmesser (mm): | 680 |
| Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
| Motorenklasse: | HS MBL 10A |
| Motorenstärke (kW): | 200 |
| Steuerungklasse: | |
| Kopplungklasse: | |
| Kompressor: | |
| Betriebsspannung: | |
| Höchstegeswindigkeit (km/h): | 60 |
| Türanordnung: | |
| Anzahl fahrgäste: | 38 sitzplätze + 78 stehplätze = 116 fahrgäste |
| Verschrottet: | |
| Notierung: | Tidigare typbeteckning MB06 |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Från börjanGS M25 569. Såldes 1992-1994 till Oslo och blev OS SM91 275. Sommaren 2011 åter till Göteborg som M25 nr 569. Skall användas som reservdelsvagn.
Skrotad.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Levererade som vänstervagnar och ombyggda för högertrafik 1963-1970.
30 stycken M25 modifierades för att gå på Angeredsbanan, 15 i vänstertrafikutförande och 15 i högertrafikutförande. Då denna bana första tiden saknade vändslingor ville man ha spårvagnståg med en förarhytt i var ände av tåget. Vagnar för Angeredsbanan fick ett "A" i typbeteckningen. Dessa vagnar blev ombyggda för A-banan:
Vänstervagnar (M25Av) nr 579-593
Högervagnar (M25Ah) nr 611-625
Under 1992-1994 såldes 36 st till Oslo Sporveier och erhöll numren 264-299.
Tidigare utförande:

Som Oslo Sporveier SM91 nr 275, åren 1993-2011. © Andreas Tunem Arnestad.
