GS M25 569

Göteborgs Spårvägar class M25 no 569

M25 569
© Baard Belsas

data for rail vehicle 569
Vehicle:  motor car 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  Hägglund  
Colour:   
Last renevation:   
Rebuilt:   
Owner: Ringlinien nytt fönster 
Housed:  Ringlinien nytt fönster 
Museum year:  2003 
Deposited with the:  
Status: scrapped
 
 
data for the class M25
Vehicle:  motor car 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Town:  Göteborg 
Class:  M25 
Car number:  501-625 
Built number:  125 
Manufacturer:  Hägglund 1958-1962 
Staffing: enmansbetjänad
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  15132 
Width (mm):  2650 
Height (mm):   
Weight (kg):  18200 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1800 
Boggie center base (mm):  7000 
Wheel diameter (mm):  680 
Wheel tread width (mm):
Type of motor: HS MBL 10A
Motor power (kW):  200 
Type of controller:
Type of coupling:
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):  60 
Door arrangement:
Number of passengers:  38 seating + 78 standing = 116 passengers 
Out of service:  1994 
Note:  Tidigare typbeteckning MB06 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Från börjanGS M25 569. Såldes 1992-1994 till Oslo och blev OS SM91 275. Sommaren 2011 åter till Göteborg som M25 nr 569. Skall användas som reservdelsvagn.
Skrotad.

The history of the class (only in Swedish):
GS M25 Levererade som vsäntervagnar och ombyggda frö högertrafik 1963-1970.

30 stycken M25 modifierades för att gå på Angeredsbanan, 15 i vänstertrafikutförande och 15 i högertrafikutförande. Då denna bana första tiden saknade vändslingor ville man ha spårvagnståg med en förarhytt i var ände av tåget. Vagnar för Angeredsbanan fick ett "A" i typbeteckningen. Dessa vagnar blev ombyggda för A-banan:
Vänstervagnar (M25Av) nr 579-593
Högervagnar (M25Ah) nr 611-625

Under 1992-1994 såldes 36 st till Oslo Sporveier och erhöll numren 264-299.

vagnförteckning More about the class GS M25

Tidigare utförande:

Som Oslo Sporveier SM91 nr 275, åren 1993-2011. © Andreas Tunem Arnestad.

 

Svenska Denna sida på svenska
Deutsch Diese Seite auf Deutsch