GS M25 569
Göteborgs Spårvägar class M25 no 569
© Baard Belsas
data for rail vehicle 569 | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Manufacturer: | Hägglund |
Colour: | |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: |
Ringlinien ![]() |
Housed: | Ringlinien ![]() |
Museum year: | 2003 |
Deposited with the: | |
Status: | scrapped |
|
|
data for the class M25 | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Company: | Göteborgs Spårvägar (GS) ![]() |
Town: | Göteborg |
Class: | M25 |
Car number: | 501-625 |
Built number: | 125 |
Manufacturer: | Hägglund 1958-1962 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 15132 |
Width (mm): | 2650 |
Height (mm): | |
Weight (kg): | 18200 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1800 |
Boggie center base (mm): | 7000 |
Wheel diameter (mm): | 680 |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | HS MBL 10A |
Motor power (kW): | 200 |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | 60 |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 38 seating + 78 standing = 116 passengers |
Out of service: | 1994 |
Note: | Tidigare typbeteckning MB06 |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Från börjanGS M25 569. Såldes 1992-1994 till Oslo och blev OS SM91 275. Sommaren 2011 åter till Göteborg som M25 nr 569. Skall användas som reservdelsvagn.
Skrotad.
The history of the class (only in Swedish):
Levererade som vsäntervagnar och ombyggda frö högertrafik 1963-1970.
30 stycken M25 modifierades för att gå på Angeredsbanan, 15 i vänstertrafikutförande och 15 i högertrafikutförande. Då denna bana första tiden saknade vändslingor ville man ha spårvagnståg med en förarhytt i var ände av tåget. Vagnar för Angeredsbanan fick ett "A" i typbeteckningen. Dessa vagnar blev ombyggda för A-banan:
Vänstervagnar (M25Av) nr 579-593
Högervagnar (M25Ah) nr 611-625
Under 1992-1994 såldes 36 st till Oslo Sporveier och erhöll numren 264-299.

Tidigare utförande:
Som Oslo Sporveier SM91 nr 275, åren 1993-2011. © Andreas Tunem Arnestad.