NS M67 144
Norrköping Spårvägar litt M67 nr 144
data för rälsfordon 144 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Tillverkare: | ASJL, ASEA 1967 |
Färg: | |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: | Norrköpings kommun |
Placering: | Norrköping |
Museum år: | |
Driftsklass: | I (fordon som är klara för trafik) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen M67 | |
Fordon: | motorvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | Norrköping Spårvägar (NS) |
Stad: | Norrköping |
Littera: | M67 |
Vagnsnummer: | 131-155 (31-55) |
Ursprungligt antal: | 25 |
Tillverkare: | ASJL, ASEA 1966-1967 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 12250 |
Bredd (mm): | 2360 |
Höjd (mm): | 3350 |
Vikt (kg): | 13200 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 5500 |
Hjuldiameter (mm): | 680 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | ASEA LJB 23-1 |
Motorstyrka (kW): | 4 x 30 |
Kontrollertyp: | ASEA CBK54B, pedalkontroller |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 60 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 28 sittande + 62 stående = 90 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: | efter 1997 nummer 31-55 |
Rälsfordonets historia:
Vagnen levererades från ASJ under våren 1967 och sattes i trafik vid högertrafikomläggningen 3 september. Vagnen kom att gå i trafik i oförändrat skick fram till 1998 då den ställdes av som reservvagn. Vid 1995 års omnumrering fick vagnen nummer 44. Under åren 1998 till 2001 användes vagnen sporadiskt i trafik vid behov. Under våren och sommaren 2002 ordningsställdes vagnen som veteranvagn och den återfick sitt vagnsnummer 144. Vagnen kommer att återställas i detaljer till ett utseende från tidigt 1970-tal. Den tillhör sedan 2002 spårvägsmuseets vagnpark
Vagntypens historia:
Vagn 143 bevarad 2000 som museivagn i Norrköping och vagn 50 i Malmköping. Vagn 131 specialinredd, rymmer ca 40 sittande passagerare.