NS M67 144

Norrköping Spårvägar litt M67 nr 144

M67 144

data för rälsfordon 144
Fordon:  motorvagn 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Tillverkare:  ASJL, ASEA 1967 
Färg:   
Senaste revision:   
Ombyggd:   
Ägare: Norrköpings kommun nytt fönster 
Placering:  Norrköping 
Museum år:   
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Deponerad hos:  
 
 
data för typen M67
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  Norrköping Spårvägar (NS) 
Stad:  Norrköping 
Littera:  M67 
Vagnsnummer:  131-155 (31-55) 
Ursprungligt antal:  25 
Tillverkare:  ASJL, ASEA 1966-1967 
Bemanning: enmansbetjänad
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  12250 
Bredd (mm):  2360 
Höjd (mm):  3350 
Vikt (kg):  13200 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1800 
Boggiecentrumavstånd (mm):  5500 
Hjuldiameter (mm):  680 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp: ASEA LJB 23-1
Motorstyrka (kW):  4 x 30 
Kontrollertyp: ASEA CBK54B, pedalkontroller
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):  60 
Dörrordning:
Antal passagerare:  28 sittande + 62 stående = 90 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  efter 1997 nummer 31-55 

Rälsfordonets historia:
Vagnen levererades från ASJ under våren 1967 och sattes i trafik vid högertrafikomläggningen 3 september. Vagnen kom att gå i trafik i oförändrat skick fram till 1998 då den ställdes av som reservvagn. Vid 1995 års omnumrering fick vagnen nummer 44. Under åren 1998 till 2001 användes vagnen sporadiskt i trafik vid behov. Under våren och sommaren 2002 ordningsställdes vagnen som veteranvagn och den återfick sitt vagnsnummer 144. Vagnen kommer att återställas i detaljer till ett utseende från tidigt 1970-tal. Den tillhör sedan 2002 spårvägsmuseets vagnpark

Vagntypens historia:
NS M67 Vagn 143 bevarad 2000 som museivagn i Norrköping och vagn 50 i Malmköping. Vagn 131 specialinredd, rymmer ca 40 sittande passagerare.