NS M67 144

Norrköping Spårvägar class M67 no 144

M67 144

data for rail vehicle 144
Vehicle:  motor car 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  ASJL, ASEA 1967 
Colour:   
Last renevation:   
Rebuilt:   
Owner: Norrköpings kommun nytt fönster 
Housed:  Norrköping 
Museum year:   
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Deposited with the:  
 
 
data for the class M67
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  Norrköping Spårvägar (NS) 
Town:  Norrköping 
Class:  M67 
Car number:  131-155 (31-55) 
Built number:  25 
Manufacturer:  ASJL, ASEA 1966-1967 
Staffing: enmansbetjänad
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  12250 
Width (mm):  2360 
Height (mm):  3350 
Weight (kg):  13200 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1800 
Boggie center base (mm):  5500 
Wheel diameter (mm):  680 
Wheel tread width (mm):
Type of motor: ASEA LJB 23-1
Motor power (kW):  4 x 30 
Type of controller: ASEA CBK54B, pedalkontroller
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):  60 
Door arrangement:
Number of passengers:  28 seating + 62 standing = 90 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:  efter 1997 nummer 31-55 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen levererades från ASJ under våren 1967 och sattes i trafik vid högertrafikomläggningen 3 september. Vagnen kom att gå i trafik i oförändrat skick fram till 1998 då den ställdes av som reservvagn. Vid 1995 års omnumrering fick vagnen nummer 44. Under åren 1998 till 2001 användes vagnen sporadiskt i trafik vid behov. Under våren och sommaren 2002 ordningsställdes vagnen som veteranvagn och den återfick sitt vagnsnummer 144. Vagnen kommer att återställas i detaljer till ett utseende från tidigt 1970-tal. Den tillhör sedan 2002 spårvägsmuseets vagnpark

The history of the class (only in Swedish):
NS M67 Vagn 143 bevarad 2000 som museivagn i Norrköping och vagn 50 i Malmköping. Vagn 131 specialinredd, rymmer ca 40 sittande passagerare.