HKB 32
AS Holmenkollenbanen nr 32
"trunke"
© Andreas Tunem Arnestad
data för rälsfordon 32 | |
---|---|
Fordon: | arbetsvagn "trunke" |
Typ: | fyraxlig tvåriktning (4xZR) |
Tillverkare: | Skabo, Westinghouse 1910 |
Färg: | |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: |
OS ![]() |
Placering: | Alnabru |
Museum år: | ? |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen 1910 "trunke" | |
Fordon: | förortsmotorvagn |
Typ: | fyraxlig tvåriktning (4xZR) |
Bolag: | AS Holmenkollenbanen (HKB) |
Stad: | Oslo |
Bana: | Holmenkollenbanen |
Littera: | 1910 "trunke" |
Vagnsnummer: | 31-37 |
Ursprungligt antal: | 7 |
Tillverkare: | Skabo, Westinghouse 1910-1912 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 15500 |
Bredd (mm): | 3100 |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 33000 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 2100 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 10000 |
Hjuldiameter (mm): | 870 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 4x70 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | 600 V DC |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 74 sittande + 60 stående = 134 passagerare |
Utrangerade: | 1964-1981 |
Notering: | Holmenkollenbanen |
Rälsfordonets historia:
bevarad som arbetsvagn
Vagntypens historia:
Vognene ombygd fra endeplattform til midtplattform 1946-50. 33 og 36 ombygd fra midtplattform til gjennomstrømning 1963.
Før ombygging:
Längd (mm): 14155
Antall passagerare (sitt/stå) 64/60, 38/120 (33 og 36 etter siste omb.)
Motorstyrka (kW): 4x 47.
Vognene levert med endeplattformer. Alle ombygd med midtplattform 1946-50. Vognene 33 og 36 ombygd til gjennomstrømning 1963. Vognene 33 og 36 byttet da nummer.
Vogn 31 bevart som museumsvogn slik den var ved utrangeringen.
Vogn 32 tatt i bruk som arbeidsvogn 1968. Bevart som sådan.