HKB 31

AS Holmenkollenbanen nr 31
"trunke"

 31
© Andreas Tunem Arnestad

data för rälsfordon 31
Fordon:  arbetsvagn "trunke" 
Typ:  fyraxlig tvåriktning (4xZR) 
Tillverkare:  Skabo, Westinghouse 1910 
Färg:   
Senaste revision:   
Ombyggd:   
Ägare: OS nytt fönster 
Placering:  Alnabru 
Museum år: 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen 1910 "trunke"
Fordon:  förortsmotorvagn 
Typ:  fyraxlig tvåriktning (4xZR) 
Bolag:  AS Holmenkollenbanen (HKB) 
Stad:  Oslo 
Bana:  Holmenkollenbanen 
Littera:  1910  "trunke"
Vagnsnummer:  31-37 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Skabo, Westinghouse 1910-1912 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  15500 
Bredd (mm):  3100 
Höjd (mm):   
Vikt (kg):  33000 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  2100 
Boggiecentrumavstånd (mm):  10000 
Hjuldiameter (mm):  870 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp:
Motorstyrka (kW):  4x70 
Kontrollertyp:
Koppeltyp:
Kompressor:
Driftspänning:  600 V DC 
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning:
Antal passagerare:  74 sittande + 60 stående = 134 passagerare 
Utrangerade:  1964-1981 
Notering:  Holmenkollenbanen 

Rälsfordonets historia:
bevarad som arbetsvagn

Vagntypens historia:
Vognene ombygd fra endeplattform til midtplattform 1946-50. 33 og 36 ombygd fra midtplattform til gjennomstrømning 1963.

Før ombygging:
Längd (mm): 14155
Antall passagerare (sitt/stå) 64/60, 38/120 (33 og 36 etter siste omb.)
Motorstyrka (kW): 4x 47.

Vognene levert med endeplattformer. Alle ombygd med midtplattform 1946-50. Vognene 33 og 36 ombygd til gjennomstrømning 1963. Vognene 33 og 36 byttet da nummer.

Vogn 31 bevart som museumsvogn slik den var ved utrangeringen.
Vogn 32 tatt i bruk som arbeidsvogn 1968. Bevart som sådan.