EB S/S 1013
AS Ekebergbanen litt S/S nr 1013
© Andreas Tunem Arnestad
data för rälsfordon 1013 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Tillverkare: | Skabo, Siemens 1932 |
Färg: | brun/grå |
Senaste revision: | 1970 ? |
Ombyggd: | |
Ägare: |
LTF ![]() |
Placering: | Vognhall 5 ![]() |
Museum år: | 1974 |
Bevarandeklass: | 1 |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen S/S | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | AS Ekebergbanen (EB) |
Stad: | Oslo |
Bana: | Ekebergbanen |
Littera: | S/S |
Vagnsnummer: | 1013-1016 |
Ursprungligt antal: | 4 |
Tillverkare: | Skabo, SSW 1933 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 14900 |
Bredd (mm): | 2500 |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 23000 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 8400 |
Hjuldiameter (mm): | 720 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 4x77 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | 600/1200 V DC |
Max hastighet (km/h): | 60 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 53 sittande + 35 stående = 88 passagerare |
Utrangerade: | 1974 |
Notering: | Ekebergbanen |
Rälsfordonets historia:
Utstilt i Vognhall som ved utrangeringen
Vagntypens historia:
EB 1013-1016 var i sin tid Norges mest moderne sporvogn med delvis selvbærende vognkasser, helsveisede boggier (første gang i Norge) og bl.a. elektrisk styring av luftbremsen. De fikk også styrestrøsmkontroll og svært kraftige motorer. Skulle kunne forsere en 50‰ stigning i 50 km/t med en togvekt på 50 tonn. Opprinnelig multippelkjørbare og med dører på hver side av miftplattformen. Modernisert 1955-60. 1013 er bevarts lik vogna var ved utrangeringen i 1974, men er dessverre ikke kjørbar.