HSS E 39
Helsingborgs Stads Spårvägar litt E nr 39
© Bruse LF Persson
data för rälsfordon 39 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | |
Tillverkare: | ASEA 1928 |
Färg: | blå/vit |
Senaste revision: | 1962-10-24 |
Ombyggd: | |
Ägare: |
SSS ![]() |
Placering: | Malmköping ![]() |
Museum år: | 1973 |
Driftsklass: | I ![]() |
Bevarandeklass: | 2 (övriga museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
Status: | trafikvagn |
|
|
data för typen E | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | |
Bolag: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
Stad: | Helsingborg |
Littera: | E |
Vagnsnummer: | 38-40 |
Ursprungligt antal: | 3 |
Tillverkare: | ASEA 1928 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 10900 |
Bredd (mm): | 2112 |
Höjd (mm): | 3850 |
Vikt (kg): | 12575 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 2400 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 750 |
Hjulringsbredd (mm): | 95 |
Motortyp: | Siemens Dy551a |
Motorstyrka (kW): | 2x45,7 |
Kontrollertyp: | Siemens-Schuckert 0F38, kamvals |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 40 |
Dörrordning: | V 1-000-0, H 0-000-1 |
Antal passagerare: | 24 sittande + 21 stående = 45 passagerare |
Utrangerade: | ![]() |
Notering: | 38 ombyggd 1955 till enriktningsvagn |
Rälsfordonets historia:
Donerad till SSS hösten 1973 av Helsingborgs Stads Trafikverk.
Transporterad till Malmköping per trailer 1974-02-16 17.
Bidrag till transporten av denna vagn samt HSS 25, 29, 43 och 105 erhölls med 10000: av Helsingborgs kommun.
Kontrollerna försedda med rörelseomvandlare våren 1978.
Verkstadsöversyn utförd februari maj 1978.
Ombyggnad av signalsystem samt utvändig målning 1988 april 1991.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Största tillåtna hastighet med hänsyn till drivanordningen vid besiktning 1952-06-03 40 km/t.
Vagntypens historia:
Tre vagnar av denna typ inköptes år 1928 som en fortsättning på de vagnar som levererades 1921 av Norddeutsche Waggonfabrik i Bremen.
Vagn 38 ombyggdes till enriktnings 1955 och fick smeknamnet "mulåsnan" pga av sitt udda utseende med E-vagn i ena änden, ombyggd i den andra till något F-liknande.