HSS E 39

Helsingborgs Stads Spårvägar litt E nr 39

E 39
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 39
Fordon:  motorvagn 
Typ:   
Tillverkare:  ASEA 1928 
Färg:  blå/vit 
Senaste revision:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Driftsklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Bevarandeklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1973 
Status: endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
 
 
data för typen E
Fordon:  motorvagn 
Typ:   
Bolag:  Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) 
Stad:  Helsingborg 
Littera: 
Vagnsnummer:  38-40 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  ASEA 1928 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  10900 
Bredd (mm):  2112 
Höjd (mm):  3850 
Vikt (kg):  12575 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):  2400 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  750 
Hjulringsbredd (mm): 95
Motortyp: Siemens Dy551a
Motorstyrka (kW):  2x45,7 
Kontrollertyp: Siemens-Schuckert 0F38, kamvals
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):  40 
Dörrordning: V 1-000-0, H 0-000-1
Antal passagerare:  24 sittande + 21 stående = 45 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  38 ombyggd 1955 till enriktningsvagn 

Rälsfordonets historia:
Donerad till SSS hösten 1973 av Helsingborgs Stads Trafikverk.
Transporterad till Malmköping per trailer 1974-02-16 17.
Bidrag till transporten av denna vagn samt HSS 25, 29, 43 och 105 erhölls med 10000: av Helsingborgs kommun.
Kontrollerna försedda med rörelseomvandlare våren 1978.
Verkstadsöversyn utförd februari maj 1978.
Ombyggnad av signalsystem samt utvändig målning 1988 april 1991.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Största tillåtna hastighet med hänsyn till drivanordningen vid besiktning 1952-06-03 40 km/t.

Vagntypens historia:
Tre vagnar av denna typ inköptes år 1928 som en fortsättning på de vagnar som levererades 1921 av Norddeutsche Waggonfabrik i Bremen.
Vagn 38 ombyggdes till enriktnings 1955 och fick smeknamnet "mulåsnan" pga av sitt udda utseende med E-vagn i ena änden, ombyggd i den andra till något F-liknande.