HSS E 39
Helsingborgs Stads Spårvägar class E no 39
© Bruse LF Persson
data for rail vehicle 39 | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | |
Manufacturer: | ASEA 1928 |
Colour: | blå/vit |
Last renevation: | 1962-10-24 |
Rebuilt: | |
Owner: |
SSS ![]() |
Housed: | Malmköping ![]() |
Museum year: | 1973 |
Operation category: | I ![]() |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | |
Status: | traffic carriage |
|
|
data for the class E | |
Vehicle: | motor car |
Class: | |
Company: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
Town: | Helsingborg |
Class: | E |
Car number: | 38-40 |
Built number: | 3 |
Manufacturer: | ASEA 1928 |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 10900 |
Width (mm): | 2112 |
Height (mm): | 3850 |
Weight (kg): | 12575 |
Axel arrangement: | Bo |
Wheelbase (mm): | 2400 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 750 |
Wheel tread width (mm): | 95 |
Type of motor: | Siemens Dy551a |
Motor power (kW): | 2x45,7 |
Type of controller: | Siemens-Schuckert 0F38, kamvals |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | 40 |
Door arrangement: | V 1-000-0, H 0-000-1 |
Number of passengers: | 24 seating + 21 standing = 45 passengers |
Out of service: | ![]() |
Note: | 38 ombyggd 1955 till enriktningsvagn |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Donerad till SSS hösten 1973 av Helsingborgs Stads Trafikverk.
Transporterad till Malmköping per trailer 1974-02-16 17.
Bidrag till transporten av denna vagn samt HSS 25, 29, 43 och 105 erhölls med 10000: av Helsingborgs kommun.
Kontrollerna försedda med rörelseomvandlare våren 1978.
Verkstadsöversyn utförd februari maj 1978.
Ombyggnad av signalsystem samt utvändig målning 1988 april 1991.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Största tillåtna hastighet med hänsyn till drivanordningen vid besiktning 1952-06-03 40 km/t.
The history of the class (only in Swedish):
Tre vagnar av denna typ inköptes år 1928 som en fortsättning på de vagnar som levererades 1921 av Norddeutsche Waggonfabrik i Bremen.
Vagn 38 ombyggdes till enriktnings 1955 och fick smeknamnet "mulåsnan" pga av sitt udda utseende med E-vagn i ena änden, ombyggd i den andra till något F-liknande.