HSS E 39

Helsingborgs Stads Spårvägar baureihe E nr 39

E 39
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 39
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:   
Hersteller:  ASEA 1928 
Farbe:  blå/vit 
Letzte revision:  1962-10-24 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1973 
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
Status: verkehr schlitten
 
 
data für baureihe E
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:   
Firma:  Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) 
Stadt:  Helsingborg 
Baureihe: 
Wagennummer:  38-40 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  ASEA 1928 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  10900 
Breite (mm):  2112 
Höhe (mm):  3850 
Gewicht (kg):  12575 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  2400 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  750 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 95
Motorenklasse: Siemens Dy551a
Motorenstärke (kW):  2x45,7 
Steuerungklasse: Siemens-Schuckert 0F38, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  40 
Türanordnung: V 1-000-0, H 0-000-1
Anzahl fahrgäste:  24 sitzplätze + 21 stehplätze = 45 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:  38 ombyggd 1955 till enriktningsvagn 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS hösten 1973 av Helsingborgs Stads Trafikverk.
Transporterad till Malmköping per trailer 1974-02-16 17.
Bidrag till transporten av denna vagn samt HSS 25, 29, 43 och 105 erhölls med 10000: av Helsingborgs kommun.
Kontrollerna försedda med rörelseomvandlare våren 1978.
Verkstadsöversyn utförd februari maj 1978.
Ombyggnad av signalsystem samt utvändig målning 1988 april 1991.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Största tillåtna hastighet med hänsyn till drivanordningen vid besiktning 1952-06-03 40 km/t.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Tre vagnar av denna typ inköptes år 1928 som en fortsättning på de vagnar som levererades 1921 av Norddeutsche Waggonfabrik i Bremen.
Vagn 38 ombyggdes till enriktnings 1955 och fick smeknamnet "mulåsnan" pga av sitt udda utseende med E-vagn i ena änden, ombyggd i den andra till något F-liknande.