HSS E 39
Helsingborgs Stads Spårvägar baureihe E nr 39
© Bruse LF Persson
data für schienenfahrzeuge 39 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | |
Hersteller: | ASEA 1928 |
Farbe: | blå/vit |
Letzte revision: | 1962-10-24 |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: | SSS |
Standort: | Malmköping |
Museumsjahr: | 1973 |
Betreibklasse: | I (Betriebsfertige Fahrzeuge) |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
Status: | verkehr schlitten |
|
|
data für baureihe E | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | |
Firma: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
Stadt: | Helsingborg |
Baureihe: | E |
Wagennummer: | 38-40 |
Ursprungliche anzahl: | 3 |
Hersteller: | ASEA 1928 |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 10900 |
Breite (mm): | 2112 |
Höhe (mm): | 3850 |
Gewicht (kg): | 12575 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | 2400 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 750 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 95 |
Motorenklasse: | Siemens Dy551a |
Motorenstärke (kW): | 2x45,7 |
Steuerungklasse: | Siemens-Schuckert 0F38, kamvals |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 40 |
Türanordnung: | V 1-000-0, H 0-000-1 |
Anzahl fahrgäste: | 24 sitzplätze + 21 stehplätze = 45 fahrgäste |
Verschrottet: | |
Notierung: | 38 ombyggd 1955 till enriktningsvagn |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS hösten 1973 av Helsingborgs Stads Trafikverk.
Transporterad till Malmköping per trailer 1974-02-16 17.
Bidrag till transporten av denna vagn samt HSS 25, 29, 43 och 105 erhölls med 10000: av Helsingborgs kommun.
Kontrollerna försedda med rörelseomvandlare våren 1978.
Verkstadsöversyn utförd februari maj 1978.
Ombyggnad av signalsystem samt utvändig målning 1988 april 1991.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Största tillåtna hastighet med hänsyn till drivanordningen vid besiktning 1952-06-03 40 km/t.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Tre vagnar av denna typ inköptes år 1928 som en fortsättning på de vagnar som levererades 1921 av Norddeutsche Waggonfabrik i Bremen.
Vagn 38 ombyggdes till enriktnings 1955 och fick smeknamnet "mulåsnan" pga av sitt udda utseende med E-vagn i ena änden, ombyggd i den andra till något F-liknande.