HSS A1 11
Helsingborgs Stads Spårvägar litt A1 nr 11
© PG Andersson
data för rälsfordon 11 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | (2xZR) |
Tillverkare: | ASEA 1903 |
Färg: | blå/vit |
Senaste revision: | 1953 |
Ombyggd: | |
Ägare: |
Helsingborgs stad ![]() |
Placering: | Malmköping ![]() |
Museum år: | |
Notering: | fd HSS litt A1 nr 17 |
Driftsklass: | I ![]() |
Bevarandeklass: | 2 (övriga museala vagnar) |
Deponerad hos: |
Svenska Spårvägssällskapet ![]() |
|
|
data för typen A1 | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
Stad: | Helsingborg |
Littera: | A1 |
Vagnsnummer: | 11-20 |
Ursprungligt antal: | 10 |
Tillverkare: | ASEA, Siemens 1903 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 8200 |
Bredd (mm): | 2100 |
Höjd (mm): | 3770 |
Vikt (kg): | 8500 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 1700 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 800 |
Hjulringsbredd (mm): | 90 |
Motortyp: | Siemens & Halske D541 |
Motorstyrka (kW): | 42 |
Kontrollertyp: | Siemens & Halske DR CV |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | öppna plattformar med grindar |
Antal passagerare: | 16 sittande + 14 stående = 30 passagerare |
Utrangerade: | ![]() |
Notering: |
Rälsfordonets historia:
Vagnen levererades med öppna plattformar 1903 och fick redan 1906-07 förarskydd. 1939 byggdes plattformarna in helt. I detta utförande gick vagnen i trafik fram till 50-talet.
I samband med 50-årsjubileet 1953 återställdes vagnen i ursprungligt skick. Vagnen omnumrerades i detta sammanhang från 17 till 11. Vagnen är således inte Helsingborgs första spårvagn!
Vagnen är ASEAs mindre standardtyp som även fanns i Uppsala och Jönköping. Den elektriska utrustningen levererades dock av Siemens o Halske medan ASEA svarade för korg och truck.
Rälsfordonets historia hos SSS:
Deponerad hos SSS 1992-10-26 av Helsingborgs stad.
Transporterad per trailer från Helsingborg till Malmköping 1992-10-27.
Kontrollerna försedda med riktningsomvandlare i maj 1993.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1993-05-19.