HSS A1 11

Helsingborgs Stads Spårvägar litt A1 nr 11

A1 11
© PG Andersson

data för rälsfordon 11
Fordon:  motorvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Tillverkare:  ASEA 1903 
Färg:  blå/vit 
Senaste revision:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Driftsklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Bevarandeklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: HTMF nytt fönster 
Deponerad hos: endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:   
Notering: fd HSS litt A1 nr 17
 
 
data för typen A1
Fordon:  motorvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) 
Stad:  Helsingborg 
Littera:  A1 
Vagnsnummer:  11-20 
Ursprungligt antal:  10 
Tillverkare:  ASEA, Siemens 1903 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  8200 
Bredd (mm):  2100 
Höjd (mm):  3770 
Vikt (kg):  8500 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):  1700 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  800 
Hjulringsbredd (mm): 90
Motortyp: Siemens & Halske D541
Motorstyrka (kW):  42 
Kontrollertyp: Siemens & Halske DR CV
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: öppna plattformar med grindar
Antal passagerare:  16 sittande + 14 stående = 30 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Vagnen deponerad hos SSS den 26 oktober 1992 av Helsingborgstrafikens Museiförening. Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass II.

Vagnen levererades med öppna plattformar 1903 och fick redan 1906-07 förarskydd. 1939 byggdes plattformarna in helt. I detta utförande gick vagnen i trafik fram till 50-talet.

I samband med 50-årsjubileet 1953 återställdes vagnen i ursprungligt skick. Vagnen omnumrerades i detta sammanhang från 17 till 11. Vagnen är således inte Helsingborgs första spårvagn!

Vagnen är ASEAs mindre standardtyp som även fanns i Uppsala och Jönköping. Den elektriska utrustningen levererades dock av Siemens o Halske medan ASEA svarade för korg och truck.

Deponerad hos SSS 1992-10-26 av Helsingborgstrafikens Museiförening.
Transporterad per trailer från Helsingborg till Malmköping 1992-10-27.
Kontrollera försedda med rörelseomvandlare i maj 1993.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1993-05-19.