HSS A1 11
Helsingborgs Stads Spårvägar baureihe A1 nr 11
© PG Andersson
data für schienenfahrzeuge 11 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | ASEA 1903 |
Farbe: | blå/vit |
Letzte revision: | 1953 |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
Helsingborgs stad ![]() |
Standort: | Malmköping ![]() |
Museumsjahr: | |
Notierung: | fd HSS litt A1 nr 17 |
Betreibklasse: | I ![]() |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: |
Svenska Spårvägssällskapet ![]() |
|
|
data für baureihe A1 | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
Stadt: | Helsingborg |
Baureihe: | A1 |
Wagennummer: | 11-20 |
Ursprungliche anzahl: | 10 |
Hersteller: | ASEA, Siemens 1903 |
Personal: | enmansbetjänad |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 8200 |
Breite (mm): | 2100 |
Höhe (mm): | 3770 |
Gewicht (kg): | 8500 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | 1700 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 800 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 90 |
Motorenklasse: | Siemens & Halske D541 |
Motorenstärke (kW): | 42 |
Steuerungklasse: | Siemens & Halske DR CV |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | öppna plattformar med grindar |
Anzahl fahrgäste: | 16 sitzplätze + 14 stehplätze = 30 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen levererades med öppna plattformar 1903 och fick redan 1906-07 förarskydd. 1939 byggdes plattformarna in helt. I detta utförande gick vagnen i trafik fram till 50-talet.
I samband med 50-årsjubileet 1953 återställdes vagnen i ursprungligt skick. Vagnen omnumrerades i detta sammanhang från 17 till 11. Vagnen är således inte Helsingborgs första spårvagn!
Vagnen är ASEAs mindre standardtyp som även fanns i Uppsala och Jönköping. Den elektriska utrustningen levererades dock av Siemens o Halske medan ASEA svarade för korg och truck.
Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Deponerad hos SSS 1992-10-26 av Helsingborgs stad.
Transporterad per trailer från Helsingborg till Malmköping 1992-10-27.
Kontrollerna försedda med riktningsomvandlare i maj 1993.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1993-05-19.