HSS A1 11

Helsingborgs Stads Spårvägar baureihe A1 nr 11

A1 11
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 11
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  ASEA 1903 
Farbe:  blå/vit 
Letzte revision:  1953 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: HTMF nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:   
Notierung: fd HSS litt A1 nr 17
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an: Svenska Spårvägssällskapet nytt fönster 
 
 
data für baureihe A1
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) 
Stadt:  Helsingborg 
Baureihe:  A1 
Wagennummer:  11-20 
Ursprungliche anzahl:  10 
Hersteller:  ASEA, Siemens 1903 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  8200 
Breite (mm):  2100 
Höhe (mm):  3770 
Gewicht (kg):  8500 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  1700 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  800 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 90
Motorenklasse: Siemens & Halske D541
Motorenstärke (kW):  42 
Steuerungklasse: Siemens & Halske DR CV
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: öppna plattformar med grindar
Anzahl fahrgäste:  16 sitzplätze + 14 stehplätze = 30 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen deponerad hos SSS den 26 oktober 1992 av Helsingborgstrafikens Museiförening. Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass II.

Vagnen levererades med öppna plattformar 1903 och fick redan 1906-07 förarskydd. 1939 byggdes plattformarna in helt. I detta utförande gick vagnen i trafik fram till 50-talet.

I samband med 50-årsjubileet 1953 återställdes vagnen i ursprungligt skick. Vagnen omnumrerades i detta sammanhang från 17 till 11. Vagnen är således inte Helsingborgs första spårvagn!

Vagnen är ASEAs mindre standardtyp som även fanns i Uppsala och Jönköping. Den elektriska utrustningen levererades dock av Siemens o Halske medan ASEA svarade för korg och truck.

Deponerad hos SSS 1992-10-26 av Helsingborgstrafikens Museiförening.
Transporterad per trailer från Helsingborg till Malmköping 1992-10-27.
Kontrollera försedda med rörelseomvandlare i maj 1993.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1993-05-19.