HSS A1 11
Helsingborgs Stads Spårvägar baureihe A1 nr 11

© PG Andersson
| data für schienenfahrzeuge 11 | |
|---|---|
| Fahrzeug: | Triebwagen |
| Baureihe: | (2xZR) |
| Hersteller: | ASEA 1903 |
| Farbe: | blå/vit |
| Letzte revision: | 1953 |
| Wieder aufgebaut: | |
| Besitzer: |
Helsingborgs stad |
| Standort: | Malmköping |
| Museumsjahr: | |
| Notierung: | fd HSS litt A1 nr 17 |
| Betreibklasse: | |
| Bewahrenklasse: | 1 (besonders wichtige fahrzeuge, die entscheidende Entwicklungsschritte darstellen) |
| Ausgeliehen an: |
Svenska Spårvägssällskapet |
| |
|
| data für baureihe A1 | |
| Fahrzeug: | Triebwagen |
| Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
| Firma: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
| Stadt: | Helsingborg |
| Baureihe: | A1 |
| Wagennummer: | 11-20 |
| Ursprungliche anzahl: | 10 |
| Hersteller: | ASEA, Siemens 1903 |
| Personal: | enmansbetjänad |
| Spurweite (mm): | 1435 |
| Länge (mm): | 8200 |
| Breite (mm): | 2100 |
| Höhe (mm): | 3770 |
| Gewicht (kg): | 8500 |
| Achsanordnung: | Bo |
| Achsstand (mm): | 1700 |
| Drehzapfenabstand (mm): | |
| Raddurchmesser (mm): | 800 |
| Rad-Laufflächenbreite (mm): | 90 |
| Motorenklasse: | Siemens & Halske D541 |
| Motorenstärke (kW): | 42 |
| Steuerungklasse: | Siemens & Halske DR CV |
| Kopplungklasse: | albert |
| Kompressor: | |
| Betriebsspannung: | |
| Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
| Türanordnung: | öppna plattformar med grindar |
| Anzahl fahrgäste: | 16 sitzplätze + 14 stehplätze = 30 fahrgäste |
| Verschrottet: | |
| Notierung: | |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen levererades med öppna plattformar 1903 och fick redan 1906-07 förarskydd. 1939 byggdes plattformarna in helt. I detta utförande gick vagnen i trafik fram till 50-talet.
I samband med 50-årsjubileet 1953 återställdes vagnen i ursprungligt skick. Vagnen omnumrerades i detta sammanhang från 17 till 11. Vagnen är således inte Helsingborgs första spårvagn!
Vagnen är ASEAs mindre standardtyp som även fanns i Uppsala och Jönköping. Den elektriska utrustningen levererades dock av Siemens o Halske medan ASEA svarade för korg och truck.
Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Deponerad hos SSS 1992-10-26 av Helsingborgs stad.
Transporterad per trailer från Helsingborg till Malmköping 1992-10-27.
Kontrollerna försedda med riktningsomvandlare i maj 1993.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1993-05-19.
