SS M1 1253

AB Stockholms Spårvägar litt M1 nr 1253

M1 1253
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 1253
Fordon:  paketmotorvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Tillverkare:  ASEA 1901 
Färg:  grå med svart randning 
Senaste revision:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Driftsklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Bevarandeklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1965 
Notering: fd SSB litt A1 nr 11, SS litt A4 nr 181
 
 
data för typen M1
Fordon:  paketmotorvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  M1 
Vagnsnummer:  1253 
Ursprungligt antal:   
Tillverkare:  ASEA 1901 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  7350 
Bredd (mm):  2100 
Höjd (mm):  3620 
Vikt (kg):  10300 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):   
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):   
Hjulringsbredd (mm): 85
Motortyp: ASEA LJ 32
Motorstyrka (kW):  2x60 
Kontrollertyp: AEG FB 105
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):  40 
Dörrordning: VH 1-010-1
Antal passagerare:   
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Sveriges idag äldsta bevarade och fungerande elektriska spårvagn.

Donerad till SSS 1965 06 15 av AB Stockholms Spårvägar som fd smörjvagn litt A239 nr 9253,tidigare SS litt A211 nr 9253, SS litt A213 nr 9253, SS litt M1 nr 1253, SS litt A4 nr 181, SSB litt A1 nr 11.
Transporterad till Högdalen per vagnbjörn 1966 04 17 och åter till Hammarby 1968 03 31. Transporterad till Malmköping per järnväg 1968 11 11 16. Över-sedd och målad på SL:s Hammarbyverkstad i 1920 talets färgsättning som pa-ketvagn. Kostnad 750: . Nummerbyte från SS 9253 till SS 1253 1968 06 01.
Använd på spårsträcka i Hammarby som anslutande spårvagn till Sällskapets omnibuslinje 26 1968 06 07.
Avställd efter strömavtagarhaveri maj 1975.
Inlyft i Vagnorama 1984 06 16, efter spåranslutning hösten 1987 ej längre sta-tionär i Vagnorama.
Takskada reparerad och taket målat vintern 2000 – 2001.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1954 12 01 40 km/t.

Vagntypens historia:
Fd SSB litt A1 nr 11, SS litt A4 nr 181.