SS M1 1253
AB Stockholms Spårvägar baureihe M1 nr 1253
© Bruse LF Persson
data für schienenfahrzeuge 1253 | |
---|---|
Fahrzeug: | Paket Triebwagen |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | ASEA 1901 |
Farbe: | grå med svart randning |
Letzte revision: | 1968-06-01 |
Wieder aufgebaut: | 1922 av SS |
Besitzer: |
SSS ![]() |
Standort: | Malmköping ![]() |
Museumsjahr: | 1965 |
Notierung: | fd SSB litt A1 nr 11, SS litt A4 nr 181 |
Betreibklasse: | II ![]() |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe M1 | |
Fahrzeug: | Paket Triebwagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stadt: | Stockholm |
Baureihe: | M1 |
Wagennummer: | 1253 |
Ursprungliche anzahl: | |
Hersteller: | ASEA 1901 |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 7350 |
Breite (mm): | 2100 |
Höhe (mm): | 3620 |
Gewicht (kg): | 10300 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 85 |
Motorenklasse: | ASEA LJ 32 |
Motorenstärke (kW): | 2x60 |
Steuerungklasse: | AEG FB 105 |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 40 |
Türanordnung: | VH 1-010-1 |
Anzahl fahrgäste: | |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Sveriges idag äldsta bevarade och fungerande elektriska spårvagn.
Donerad till SSS 1965 06 15 av AB Stockholms Spårvägar som fd smörjvagn litt A239 nr 9253,tidigare SS litt A211 nr 9253, SS litt A213 nr 9253, SS litt M1 nr 1253, SS litt A4 nr 181, SSB litt A1 nr 11.
Transporterad till Högdalen per vagnbjörn 1966 04 17 och åter till Hammarby 1968 03 31. Transporterad till Malmköping per järnväg 1968 11 11 16. Över-sedd och målad på SL:s Hammarbyverkstad i 1920 talets färgsättning som pa-ketvagn. Kostnad 750: . Nummerbyte från SS 9253 till SS 1253 1968 06 01.
Använd på spårsträcka i Hammarby som anslutande spårvagn till Sällskapets omnibuslinje 26 1968 06 07.
Avställd efter strömavtagarhaveri maj 1975.
Inlyft i Vagnorama 1984 06 16, efter spåranslutning hösten 1987 ej längre sta-tionär i Vagnorama.
Takskada reparerad och taket målat vintern 2000 – 2001.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1954 12 01 40 km/t.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Fd SSB litt A1 nr 11, SS litt A4 nr 181.