SS M1 1253

AB Stockholms Spårvägar class M1 no 1253

M1 1253
© Bruse LF Persson

data for rail vehicle 1253
Vehicle:  parcel motor car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Manufacturer:  ASEA 1901 
Colour:  grå med svart randning 
Last renevation:  endast för medlemmar You must log in to see this field. 
Operation category:  endast för medlemmar You must log in to see this field.
Preservation category:  endast för medlemmar You must log in to see this field. 
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1965 
Note: fd SSB litt A1 nr 11, SS litt A4 nr 181
 
 
data for the class M1
Vehicle:  parcel motor car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Company:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Town:  Stockholm 
Class:  M1 
Car number:  1253 
Built number:   
Manufacturer:  ASEA 1901 
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  7350 
Width (mm):  2100 
Height (mm):  3620 
Weight (kg):  10300 
Axel arrangement:  Bo 
Wheelbase (mm):   
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):   
Wheel tread width (mm): 85
Type of motor: ASEA LJ 32
Motor power (kW):  2x60 
Type of controller: AEG FB 105
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):  40 
Door arrangement: VH 1-010-1
Number of passengers:   
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Sveriges idag äldsta bevarade och fungerande elektriska spårvagn.

Donerad till SSS 1965 06 15 av AB Stockholms Spårvägar som fd smörjvagn litt A239 nr 9253,tidigare SS litt A211 nr 9253, SS litt A213 nr 9253, SS litt M1 nr 1253, SS litt A4 nr 181, SSB litt A1 nr 11.
Transporterad till Högdalen per vagnbjörn 1966 04 17 och åter till Hammarby 1968 03 31. Transporterad till Malmköping per järnväg 1968 11 11 16. Över-sedd och målad på SL:s Hammarbyverkstad i 1920 talets färgsättning som pa-ketvagn. Kostnad 750: . Nummerbyte från SS 9253 till SS 1253 1968 06 01.
Använd på spårsträcka i Hammarby som anslutande spårvagn till Sällskapets omnibuslinje 26 1968 06 07.
Avställd efter strömavtagarhaveri maj 1975.
Inlyft i Vagnorama 1984 06 16, efter spåranslutning hösten 1987 ej längre sta-tionär i Vagnorama.
Takskada reparerad och taket målat vintern 2000 – 2001.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1954 12 01 40 km/t.

The history of the class (only in Swedish):
Fd SSB litt A1 nr 11, SS litt A4 nr 181.