GS LXII
Göteborgs Spårvägar nr LXII
© Bruse LF Persson
data för rälsfordon LXII | |
---|---|
Fordon: | lokomotiv, enhytts godslokomotiv med två flak |
Typ: | (2xZR) |
Tillverkare: | GS 1921 |
Färg: | röd |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: | SSS |
Placering: | Malmköping |
Museum år: | 1963 |
Driftsklass: | IIB (fordon klara för trafik efter smärre arbeten) |
Bevarandeklass: | 1 (speciellt viktiga vagnar som utgör avgörande utvecklingssteg) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen (lok) | |
Fordon: | lokomotiv, godslokomotiv |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
Stad: | Göteborg |
Littera: | (lok) |
Vagnsnummer: | LI-LXII |
Ursprungligt antal: | 12 |
Tillverkare: | GS 1909-1921 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 6940 |
Bredd (mm): | 2000 |
Höjd (mm): | 3600 |
Vikt (kg): | 6700 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | 77 |
Motortyp: | ASEA U 158 |
Motorstyrka (kW): | 2x30 |
Kontrollertyp: | AEG FBvSp 30 koppling 1 |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 40 |
Dörrordning: | VH 0-010-0 |
Antal passagerare: | |
Utrangerade: | 1965 |
Notering: | enhytts |
Rälsfordonets historia:
Donerat till SSS 1964 av Göteborgs Spårvägar.
Uppställt vagnhallen Majorna, Göteborg. Reparation av underrede samt utvändig målning utfördes av Göteborgsavdelningen december 1966 - januari 1967.
Transporterad per järnväg till Malmköping 1967-10-21.
Delvis målad maj juni 1984.
Inlyft i Vagnorama 1984-06-16, efter spåranslutning hösten 1987 ej längre stationär i Vagnorama.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1951-01-30 40 km/t.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1990-07-20.
Vagntypens historia:
Lok LVI hos Ringlinien, Göteborg och lok LXII finns bevarad i Malmköping och