GS LXII
Göteborgs Spårvägar nr LXII

© Bruse LF Persson
| data för rälsfordon LXII | |
|---|---|
| Fordon: | lokomotiv, enhytts godslokomotiv med två flak |
| Typ: | (2xZR) |
| Tillverkare: | GS 1921 |
| Färg: | röd |
| Senaste revision: | |
| Ombyggd: | |
| Ägare: |
SSS |
| Placering: | Malmköping |
| Museum år: | 1963 |
| Driftsklass: | |
| Bevarandeklass: | 1 (speciellt viktiga vagnar som utgör avgörande utvecklingssteg) |
| Deponerad hos: | |
| |
|
| data för typen (lok) | |
| Fordon: | lokomotiv, godslokomotiv |
| Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
| Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
| Stad: | Göteborg |
| Littera: | (lok) |
| Vagnsnummer: | LI-LXII |
| Ursprungligt antal: | 12 |
| Tillverkare: | GS 1909-1921 |
| Spårvidd (mm): | 1435 |
| Längd (mm): | 6940 |
| Bredd (mm): | 2000 |
| Höjd (mm): | 3600 |
| Vikt (kg): | 6700 |
| Axelföljd: | Bo |
| Axelavstånd (mm): | |
| Boggiecentrumavstånd (mm): | |
| Hjuldiameter (mm): | |
| Hjulringsbredd (mm): | 77 |
| Motortyp: | ASEA U 158 |
| Motorstyrka (kW): | 2x30 |
| Kontrollertyp: | AEG FBvSp 30 koppling 1 |
| Koppeltyp: | albert |
| Kompressor: | |
| Driftspänning: | |
| Max hastighet (km/h): | 40 |
| Dörrordning: | VH 0-010-0 |
| Antal passagerare: | |
| Utrangerade: | |
| Notering: | enhytts |
Rälsfordonets historia:
Donerat till SSS 1964 av Göteborgs Spårvägar.
Uppställt vagnhallen Majorna, Göteborg. Reparation av underrede samt utvändig målning utfördes av Göteborgsavdelningen december 1966 - januari 1967.
Transporterad per järnväg till Malmköping 1967-10-21.
Delvis målad maj juni 1984.
Inlyft i Vagnorama 1984-06-16, efter spåranslutning hösten 1987 ej längre stationär i Vagnorama.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1951-01-30 40 km/t.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1990-07-20.
Vagntypens historia:
Lok LVI hos Ringlinien, Göteborg och lok LXII finns bevarad i Malmköping och
