SS(2) B31C 618

AB Stockholms Spårvägar baureihe B31C nr 618
"cafévagnen"

B31C 618
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 618
Fahrzeug:  Beiwagen, drehgestell "cafévagnen" 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  Hägglund 1952 
Farbe:  brunt/creme 
Letzte revision:  1997-04-15 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SS(2) nytt fönster 
Standort:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museumsjahr:  1991 
Notierung: fd GS litt S27 nr 434, fd SS(2) litt B31 nr 618
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  3 (Duplikate und fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe B31C "cafévagnen"
Fahrzeug:  Beiwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Stadt:  Stockholm 
Bahn:  Djurgårdslinjen 
Baureihe:  B31C  "cafévagnen"
Wagennummer:  618 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  Hägglund 1949 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13100 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):  3200 
Gewicht (kg):  12000 
Achsanordnung:  2'2' 
Achsstand (mm):  1800+4200 
Drehzapfenabstand (mm):  6000 
Raddurchmesser (mm):  680 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 90
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: H 2-000-1
Anzahl fahrgäste:  34 sitzplätze = 34 fahrgäste 
Verschrottet:   
Notierung:  fd GS S27 434, ombyggd 1997 till Cafévagn av Vestfold Bil & Karosseri 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagn nr 618 är en släpvagn av typen B31C (C som i café!), som blivit ombyggd i Norge och fått en ändamålsenlig inredning för att passa som vår cafévagn. Då vagn 618 är en släpvagn, dras den vanligen av motorvagn A51 nr 210, som anpassats för ändamålet.

Vagnen är elegant målad i blått Som om inte färgerna kommer att väcka uppmärksamhet i Stockholmstrafiken, finns det en anordning på taket som skvallrar om vagnens funktion.

Inköpt av SSS Stockholmsavdelning från Göteborgs Spårvägar 1989 för 100 kr.
Transporterad per trailer till Brommahallen, Stockholm, februari 1989.
Transporterad per trailer till Malmköping 1992-07-02.
Transporterad per trailer till Brommahallen maj 1995.
Ombyggd till cafévagn av VBK, Horten Norge, levererad 1997-04-15.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS(2) B31C Vagnen var ursprungligen släpvagn till Göteborgsmustangerna, i Stockholm kallade A31 med nummer 328-333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, drog man helt enkelt dessa släpvagnar baklänges så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27. Läs mer om de övriga B31:orna.

Se även B31.

vagnförteckning Mehr über die baureihe SS(2) B31C "cafévagnen"

Tidigare utförande:

Reklam för Trafiknostalgiska Förlaget 2012-2016. © Bruse LF Persson.


Helreklammålad för Ica 2010-2011. © Bruse LF Persson.


Helreklammålad för Ica 2003-2009. © Bruse LF Persson.


Under några år var Cafévagnen helreklammålad för Löfbergs Lila. © Bruse LF Persson.

 

Svenska Denna sida på svenska
English This page in English