SS(2) B31C 618
AB Stockholms Spårvägar baureihe B31C nr 618
"cafévagnen"
© Bruse LF Persson
data für schienenfahrzeuge 618 | |
---|---|
Fahrzeug: | Beiwagen, drehgestell "cafévagnen" |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Hersteller: | Hägglund 1952 |
Farbe: | brunt/creme |
Letzte revision: | 1997-04-15 |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
SS(2) ![]() |
Standort: | Djurgårdslinjen ![]() |
Museumsjahr: | 1991 |
Notierung: | fd GS litt S27 nr 434, fd SS(2) litt B31 nr 618 |
Betreibklasse: | I ![]() |
Bewahrenklasse: | 3 (Duplikate und fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe B31C "cafévagnen" | |
Fahrzeug: | Beiwagen, drehgestell |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Firma: | AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) ![]() |
Stadt: | Stockholm |
Bahn: | Djurgårdslinjen |
Baureihe: | B31C "cafévagnen" |
Wagennummer: | 618 |
Ursprungliche anzahl: | 1 |
Hersteller: | Hägglund 1949 |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 13100 |
Breite (mm): | 2500 |
Höhe (mm): | 3200 |
Gewicht (kg): | 12000 |
Achsanordnung: | 2'2' |
Achsstand (mm): | 1800+4200 |
Drehzapfenabstand (mm): | 6000 |
Raddurchmesser (mm): | 680 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 90 |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | H 2-000-1 |
Anzahl fahrgäste: | 34 sitzplätze |
Verschrottet: | |
Notierung: | fd GS S27 434, ombyggd 1997 till Cafévagn av Vestfold Bil & Karosseri |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagn nr 618 är en släpvagn av typen B31C (C som i café!), som blivit ombyggd i Norge och fått en ändamålsenlig inredning för att passa som vår cafévagn. Då vagn 618 är en släpvagn, dras den vanligen av motorvagn A51 nr 210, som anpassats för ändamålet.
Vagnen är elegant målad i blått Som om inte färgerna kommer att väcka uppmärksamhet i Stockholmstrafiken, finns det en anordning på taket som skvallrar om vagnens funktion.
Inköpt av SSS Stockholmsavdelning från Göteborgs Spårvägar 1989 för 100 kr.
Transporterad per trailer till Brommahallen, Stockholm, februari 1989.
Transporterad per trailer till Malmköping 1992-07-02.
Transporterad per trailer till Brommahallen maj 1995.
Ombyggd till cafévagn av VBK, Horten Norge, levererad 1997-04-15.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Vagnen var ursprungligen släpvagn till Göteborgsmustangerna, i Stockholm kallade A31 med nummer 328-333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, drog man helt enkelt dessa släpvagnar baklänges så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27. Läs mer om de övriga B31:orna.
Se även B31.

Tidigare utförande:
Reklam för Trafiknostalgiska Förlaget 2012-2016. © Bruse LF Persson.
Helreklammålad för Ica 2010-2011. © Bruse LF Persson.
Helreklammålad för Ica 2003-2009. © Bruse LF Persson.
Under några år var Cafévagnen helreklammålad för Löfbergs Lila. © Bruse LF Persson.