GS M22 211

Göteborgs Spårvägar litt M22 nr 211
"mustang"

M22 211
© PG Andersson

data för rälsfordon 211
Fordon:  motorvagn "mustang" 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Tillverkare:  ASEA 1943 
Färg:   
Senaste revision:   
Ägare: Göteborgs stad nytt fönster 
Placering:  Ringlinien nytt fönster 
Museum år:   
 
 
data för typen M22 "mustang"
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stad:  Göteborg 
Littera:  M22  "mustang"
Vagnsnummer:  211-225 
Ursprungligt antal:  15 
Tillverkare:  ASEA 1943-1944 
Bemanning: fast konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  13370 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):  3700 
Vikt (kg):  17000 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1800 
Boggiecentrumavstånd (mm):  5900 
Hjuldiameter (mm):   
Hjulringsbredd (mm): 77
Motortyp: ASEA LJB 24
Motorstyrka (kW):  160 
Kontrollertyp: ASEA CBK 27, kamvals
Koppeltyp: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: V 1-010-2
Antal passagerare:  30 sittande + 75 stående = 105 passagerare 
Utrangerade:  1967 
Notering:  Tidigare typbeteckning MB03 

Vagntypens historia:
GS M22 GS första mustanger, totalt blev det 15 st motorvagnar av typ M 22.

Vagnarna levererades ursprungligen med dörr framtill och dörrar baktill, under 1951-52 ombyggdes de hos Eksjöverken så att vagnarna erhöll mittendörr och blev mer liknade typ M 23.

De togs ur trafik den 2 september 1967.

Nr 211 museivagn hos Ringlinien.
Nr 224 museivagn i Malmköping.
Nr 225 blev verkvagn på Angeredsbanan, skrotad 1986.