GS M22 211
Göteborgs Spårvägar litt M22 nr 211
"mustang"
© PG Andersson
data för rälsfordon 211 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn "mustang" |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Tillverkare: | ASEA 1943 |
Färg: | |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: |
Göteborgs stad ![]() |
Placering: | Ringlinien ![]() |
Museum år: | |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen M22 "mustang" | |
Fordon: | motorvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) ![]() |
Stad: | Göteborg |
Littera: | M22 "mustang" |
Vagnsnummer: | 211-225 |
Ursprungligt antal: | 15 |
Tillverkare: | ASEA 1943-1944 |
Bemanning: | fast konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 13370 |
Bredd (mm): | 2500 |
Höjd (mm): | 3700 |
Vikt (kg): | 17000 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 5900 |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | 77 |
Motortyp: | ASEA LJB 24 |
Motorstyrka (kW): | 160 |
Kontrollertyp: | ASEA CBK 27, kamvals |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | V 1-010-2 |
Antal passagerare: | 30 sittande + 75 stående = 105 passagerare |
Utrangerade: | 1967 |
Notering: | Tidigare typbeteckning MB03 |
Vagntypens historia:
GS första mustanger, totalt blev det 15 st motorvagnar av typ M 22.
Vagnarna levererades ursprungligen med dörr framtill och dörrar baktill, under 1951-52 ombyggdes de hos Eksjöverken så att vagnarna erhöll mittendörr och blev mer liknade typ M 23.
De togs ur trafik den 2 september 1967.
Nr 211 museivagn hos Ringlinien.
Nr 224 museivagn i Malmköping.
Nr 225 blev verkvagn på Angeredsbanan, skrotad 1986.