GS M1 15
Göteborgs Spårvägar litt M1 nr 15

© Bruse LF Persson
| data för rälsfordon 15 | |
|---|---|
| Fordon: | motorvagn |
| Typ: | |
| Tillverkare: | ASEA 1902 |
| Färg: | |
| Senaste revision: | |
| Ombyggd: | |
| Ägare: |
Göteborgs stad |
| Placering: | Ringlinien |
| Museum år: | |
| Deponerad hos: | |
| |
|
| data för typen M1 | |
| Fordon: | motorvagn |
| Typ: | |
| Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
| Stad: | Göteborg |
| Littera: | M1 |
| Vagnsnummer: | 1-58, 104-111 |
| Ursprungligt antal: | 66 |
| Tillverkare: | ASEA, GMV 1902-1903 |
| Spårvidd (mm): | 1435 |
| Längd (mm): | 8080 |
| Bredd (mm): | 2000 |
| Höjd (mm): | |
| Vikt (kg): | 9300 |
| Axelföljd: | Bo |
| Axelavstånd (mm): | 1800 |
| Boggiecentrumavstånd (mm): | |
| Hjuldiameter (mm): | |
| Hjulringsbredd (mm): | |
| Motortyp: | |
| Motorstyrka (kW): | 36 |
| Kontrollertyp: | |
| Koppeltyp: | |
| Kompressor: | |
| Driftspänning: | |
| Max hastighet (km/h): | |
| Dörrordning: | |
| Antal passagerare: | 20 sittande + 18 stående = 38 passagerare |
| Utrangerade: | |
| Notering: | |
Vagntypens historia:
Nr 1-46 ombyggda 1914-1916 till typ M4.
Nr 47-52 ombyggda 1916 till typ M4.
Nr 53 ombyggd 1912 till typ M4.
Nr 54-58 ombyggd 1916 till typ M4.
Nr 104-111 levererades som släpvagnar typ S 2 år 1902, ombyggdes 1906-07 till motorvagnar typ M 1. Åren 1915-16 ombyggdes dessa till typ M4.
Vagn nr 15 återställd 1929 som M 1 nr 15 med 1902 års utseende.
