SSLidJ B24(A)
Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg litt B24(A) nr 27-33, 28-31, 38-39
"ängbyvagn"

© Anders Wirén
| data för typen B24(A) "ängbyvagn" | |
|---|---|
| Fordon: | manövervagn |
| Typ: | fyraxlig tvåriktning (4xZR) |
| Bolag: | Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) |
| Stad: | Lidingö |
| Bana: | Södra Lidingöbanan |
| Littera: | B24(A) "ängbyvagn" |
| Vagnsnummer: | 27-33, 28-31, 38-39 |
| Ursprungligt antal: | 13 |
| Tillverkare: | ASEA, ASJ 1944-1952 |
| Bemanning: | rörlig konduktör |
| Spårvidd (mm): | 1435 |
| Längd (mm): | 151500 |
| Bredd (mm): | 2400 |
| Höjd (mm): | 3200 |
| Vikt (kg): | 15700 |
| Axelföljd: | 2'2' |
| Axelavstånd (mm): | 1850+5600 |
| Boggiecentrumavstånd (mm): | 7400 |
| Hjuldiameter (mm): | 700 |
| Hjulringsbredd (mm): | |
| Motortyp: | |
| Motorstyrka (kW): | |
| Kontrollertyp: | ASEA CBM 35 |
| Koppeltyp: | scharfenberg |
| Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
| Driftspänning: | |
| Max hastighet (km/h): | 65 |
| Dörrordning: | VH 0-020-0 |
| Antal passagerare: | 52 sittande + 31 stående = 83 passagerare |
| Utrangerade: | |
| Notering: | |
Vagntypens historia:
"Ängbyvagnar" för Lidingöbanorna.
LiB 24-25 och SSLidJ 27-29 levererade med förarhytter i båda ändar, 48 sittande och 39 stående passagerare, totalt 87.
Ej ombyggda vagnar levererade som manövervagnar, övriga ombyggda från släpvagnar.
LiB nr 26-27 och SSLidJ nr 28-31 brunna i vagnhallen AGA 1949.
SSLidJ nr 30-31(II) inköpta från SS 1949, fd B24 nr 630-631.
SSLidJ nr 38-39 inköpta från SS 1954, fd B24 nr 649-650.
LiB nr 37 inköpta från SS 1955, fd B24 nr 648.
LiB nr 34-37 övertagna av SSLidJ 1971.
Interna nummer 427-439 åren 1973-1980 (ca).
SSLidJ nr 28, 33 och 36 provisoriskt ombyggda 1985-1986 till B24B (Lidingöbanan).
SSLidJ nr 29, 31, 32 och 37 ombyggda 1983-1988 till B30 (Lidingöbanan) nr 603, 606, 601 respektive 605.
Bevarad vagn: SSLidJ (fd LiB) nr 34 på Museispårvägen i Malmköping.
