SSLidJ B24(A)
Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg litt B24(A) nr 27-33, 28-31, 38-39
"ängbyvagn"
© Anders Wirén
data för typen B24(A) "ängbyvagn" | |
---|---|
Fordon: | manövervagn |
Typ: | fyraxlig tvåriktning (4xZR) |
Bolag: | Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) |
Stad: | Lidingö |
Bana: | Södra Lidingöbanan |
Littera: | B24(A) "ängbyvagn" |
Vagnsnummer: | 27-33, 28-31, 38-39 |
Ursprungligt antal: | 13 |
Tillverkare: | ASEA, ASJ 1944-1952 |
Bemanning: | rörlig konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 151500 |
Bredd (mm): | 2400 |
Höjd (mm): | 3200 |
Vikt (kg): | 15700 |
Axelföljd: | 2'2' |
Axelavstånd (mm): | 1850+5600 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 7400 |
Hjuldiameter (mm): | 700 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | |
Kontrollertyp: | ASEA CBM 35 |
Koppeltyp: | scharfenberg |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 65 |
Dörrordning: | VH 0-020-0 |
Antal passagerare: | 52 sittande + 31 stående = 83 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Vagntypens historia:
"Ängbyvagnar" för Lidingöbanorna.
LiB 24-25 och SSLidJ 27-29 levererade med förarhytter i båda ändar, 48 sittande och 39 stående passagerare, totalt 87.
Ej ombyggda vagnar levererade som manövervagnar, övriga ombyggda från släpvagnar.
LiB nr 26-27 och SSLidJ nr 28-31 brunna i vagnhallen AGA 1949.
SSLidJ nr 30-31(II) inköpta från SS 1949, fd B24 nr 630-631.
SSLidJ nr 38-39 inköpta från SS 1954, fd B24 nr 649-650.
LiB nr 37 inköpta från SS 1955, fd B24 nr 648.
LiB nr 34-37 övertagna av SSLidJ 1971.
Interna nummer 427-439 åren 1973-1980 (ca).
SSLidJ nr 28, 33 och 36 provisoriskt ombyggda 1985-1986 till B24B (Lidingöbanan).
SSLidJ nr 29, 31, 32 och 37 ombyggda 1983-1988 till B30 (Lidingöbanan) nr 603, 606, 601 respektive 605.
Bevarad vagn: SSLidJ (fd LiB) nr 34 på Museispårvägen i Malmköping.