SSLidJ B24(A)

Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg baureihe B24(A) nr 27-33, 28-31, 38-39
"ängbyvagn"

B24(A)
© Anders Wirén

data für baureihe B24(A) "ängbyvagn"
Fahrzeug:  Steuerwagen 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Firma:  Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) 
Stadt:  Lidingö 
Bahn:  Södra Lidingöbanan 
Baureihe:  B24(A)  "ängbyvagn"
Wagennummer:  27-33, 28-31, 38-39 
Ursprungliche anzahl:  13 
Hersteller:  ASEA, ASJ 1944-1952 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  151500 
Breite (mm):  2400 
Höhe (mm):  3200 
Gewicht (kg):  15700 
Achsanordnung:  2'2' 
Achsstand (mm):  1850+5600 
Drehzapfenabstand (mm):  7400 
Raddurchmesser (mm):  700 
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse: ASEA CBM 35
Kopplungklasse: scharfenberg
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  65 
Türanordnung: VH 0-020-0
Anzahl fahrgäste:  52 sitzplätze + 31 stehplätze = 83 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Bewahrte wagen:
SSLidJ B24(A) nr 34
manövervagn
SSLidJ B24(A) nr 34
         

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
"Ängbyvagnar" för Lidingöbanorna.
LiB 24-25 och SSLidJ 27-29 levererade med förarhytter i båda ändar, 48 sittande och 39 stående passagerare, totalt 87.
Ej ombyggda vagnar levererade som manövervagnar, övriga ombyggda från släpvagnar.
LiB nr 26-27 och SSLidJ nr 28-31 brunna i vagnhallen AGA 1949.
SSLidJ nr 30-31(II) inköpta från SS 1949, fd B24 nr 630-631.
SSLidJ nr 38-39 inköpta från SS 1954, fd B24 nr 649-650.
LiB nr 37 inköpta från SS 1955, fd B24 nr 648.
LiB nr 34-37 övertagna av SSLidJ 1971.
Interna nummer 427-439 åren 1973-1980 (ca).
SSLidJ nr 28, 33 och 36 provisoriskt ombyggda 1985-1986 till B24B (Lidingöbanan).
SSLidJ nr 29, 31, 32 och 37 ombyggda 1983-1988 till B30 (Lidingöbanan) nr 603, 606, 601 respektive 605.
Bevarad vagn: SSLidJ (fd LiB) nr 34 på Museispårvägen i Malmköping.