SSLidJ B24(A)
Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg baureihe B24(A) nr 27-33, 28-31, 38-39
"ängbyvagn"
© Anders Wirén
data für baureihe B24(A) "ängbyvagn" | |
---|---|
Fahrzeug: | Steuerwagen |
Baureihe: | vierachsiger zweirichtung (4xZR) |
Firma: | Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) |
Stadt: | Lidingö |
Bahn: | Södra Lidingöbanan |
Baureihe: | B24(A) "ängbyvagn" |
Wagennummer: | 27-33, 28-31, 38-39 |
Ursprungliche anzahl: | 13 |
Hersteller: | ASEA, ASJ 1944-1952 |
Personal: | rörlig konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 151500 |
Breite (mm): | 2400 |
Höhe (mm): | 3200 |
Gewicht (kg): | 15700 |
Achsanordnung: | 2'2' |
Achsstand (mm): | 1850+5600 |
Drehzapfenabstand (mm): | 7400 |
Raddurchmesser (mm): | 700 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | ASEA CBM 35 |
Kopplungklasse: | scharfenberg |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 65 |
Türanordnung: | VH 0-020-0 |
Anzahl fahrgäste: | 52 sitzplätze + 31 stehplätze = 83 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: |
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
"Ängbyvagnar" för Lidingöbanorna.
LiB 24-25 och SSLidJ 27-29 levererade med förarhytter i båda ändar, 48 sittande och 39 stående passagerare, totalt 87.
Ej ombyggda vagnar levererade som manövervagnar, övriga ombyggda från släpvagnar.
LiB nr 26-27 och SSLidJ nr 28-31 brunna i vagnhallen AGA 1949.
SSLidJ nr 30-31(II) inköpta från SS 1949, fd B24 nr 630-631.
SSLidJ nr 38-39 inköpta från SS 1954, fd B24 nr 649-650.
LiB nr 37 inköpta från SS 1955, fd B24 nr 648.
LiB nr 34-37 övertagna av SSLidJ 1971.
Interna nummer 427-439 åren 1973-1980 (ca).
SSLidJ nr 28, 33 och 36 provisoriskt ombyggda 1985-1986 till B24B (Lidingöbanan).
SSLidJ nr 29, 31, 32 och 37 ombyggda 1983-1988 till B30 (Lidingöbanan) nr 603, 606, 601 respektive 605.
Bevarad vagn: SSLidJ (fd LiB) nr 34 på Museispårvägen i Malmköping.